mandag den 2. marts 2015

Spil i undervisningen - 5.kl.

minecraft.pngSPIL . spil2.jpg
spil4.png
spil6.png
spil3.jpg











Intro til dette emne -

HVAD ER SPIL?


Vi spiller almindelige spil - 4 på stribe, fisk, mikado og kryds og bolle.
eleverne skriver en instruktion til spillet - en faktatekst om spillet.

Instruerende tekster.

Instruerende tekster vil instruere sin læser i, hvordan noget gøres. Instruerende tekster viser læseren, hvad der skal bruges, og beskriver, i hvilken rækkefølge og på hvilken måde det bruges.

- en opskrift, en brugsanvisning, en rutevejledning og en opgavetekst.

Vi afprøver instruktionen hos 0.klasserne - kan de læse instruktionen?

Spil igennem tiderne - intro

Mål for dette emne.
  • Jeg skal kunne skrive en instruerende tekst til et spil?
  • Jeg skal lære hvordan man analysere et spil?
  • Jeg skal lære at diskutere og argumentere om et spil, jeg godt vil anbefale til andre.
  • Jeg skal lære at skrive en anmeldelse af et spil?
  • Jeg skal lære, hvordan man laver en præsentation af et spil.
  • Jeg skal kunne holde en fremlæggelse om et spil?












“Her er ti idéer til arbejdet med spil i undervisningen”.
  • ikke nødvendigvis i rækkefølge.

1. Klassen arbejder med novelleskrivning.
Lad eleverne skrive en fiktiv fortælling ud fra deres bedste computerspil, illustreret med screen- shots fra spillet

Nogle af novellens genre-træk:
  • Novellen er en kort fortælling
  • Der er få personer med i novellen
  • Handlingen foregår over kort tid
  • Novellen beskriver en enkelt handling eller episode, hvor spændingen stiger mod klimaks
  • Man hører om, hvordan episoden påvirker hovedpersonens liv
  • Novellens slutning kan tit være overraskende eller åben og giver derfor ikke nogen direkte løsning

2. Klassen arbejder med miljøbeskrivelser, skriv om spillet og fortæl om det miljø spillet foregår i - brug sansebeskrivelser.

3. Klassen arbejder med temaet Kønsroller. Lad eleverne undersøge kønsrollerne i udvalgte computerspil

4. Klassen arbejder med tegneseriegenren. Lad eleverne lave en tegneserie med udgangspunkt i deres bedste computerspil, og med billeder fra spillet.
Brug skoletube - pixton

5.
Klassen arbejde med diskussionsteknik. Lad eleverne diskutere computerspil og påvirkning.
Inddrag evt. aktuelle artikler om computerspils rolle i forbindelse med forbrydelser (fx Anders Behring Breivik).
Lad eleverne blogge om deres synspunkter på computerspil i forbindelse med afhængighed, virkelighedsflugt, kriminalitet og voldelig adfærd.

spil1.PNG



6.
Klassen arbejder med mundtlig fremlæggelse med digitale hjælpeprogrammer.
Lad eleverne producere en præsentation og fremlægge deres bedste computerspil.
Lav en google slide om spillet.

7.
Klassen arbejder med anmeldelsen som genre. Gennemgå en spilanmeldelse med eleverne og lad dem skrive deres egen spilanmeldelse.


spil.PNG







Anmeld

En anmeldelse kan bestå af:
  • Kort beskrivelse af indhold og gameplay
  • Udvalgte eksempler, som du skriver, hvorfor du har valgt
  • Hvad havde du ud af at spille - var det sjovt, spændende og lærte du noget?

Argumenterende tekster.
Argumenterende tekster vil overbevise sin læser. I argumenterende tekster siger forfatteren sin mening, og han siger ofte også, hvorfor han mener, som han gør.

- en filmanmeldelse, et læserbrev, en reklame og en kampagne.


se hvordan et spil bliver anmeldt i troldspejlet.
Skriv din anmeldelse på vores blog www.danski5e.blogspot.dk

8.
Klassen arbejder med mundtlig udtryksform i engelsk. Lad eleverne invitere parallelklassen til markedsdag med computerspil. Eleverne sidder parvis med en computer og er klar til at fortælle om deres spil.

Brug cafémodel og forbered fremlæggelserne i klassen først.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar