tirsdag den 29. december 2020

Tilbageblik på 2020

Et lille tilbageblik på 2020, der ikke kan slutte hurtigt nok. Det er jeg nok ikke den eneste, der synes. Nåede ikke at arbejde særlig meget her i december, da jeg som nærkontakt blev sendt hjem to gange til testning og isolation. Det har været et arbejdsår fyldt med både fantastiske og knap så mindeværdige begivenheder. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1srvagpfN3Cquj4vo1Ogt0_MT62rJaomW


Mange vil nok huske 2020 som året, hvor vi og vores elever lærte betydningen af afstand, håndvask, sprit, rengøring af flader, hjemme - og onlineundervisning og ikke mindst online møder. Men det var også året, hvor jeg på trods af nedlukning bestod to moduler for at blive danskvejleder. 

Da vi i foråret kom tilbage efter nedlukningen blev udeundervisning et stort hit og jeg fik samlet alle de ideer og materialer jeg igennem mange år havde anvendt men aldrig tænkt så meget over. Nu blev det ligepludselig en vigtig del af hverdagen. 

Juni 2020 blev så normal som muligt og jeg nåede heldigvis den planlagte lejrskole til Bornholm med min 5.klasse. Vi fik holdt en god afslutning og jeg fik sagt farvel til familier og elever som jeg har "plaget" i 5 år. Det var lidt trist og jeg savner dem indimellem men det er nu også meget sundt, at de har fået nogle nye lærere og ikke skal trækkes mere med mig. Jeg har heldigvis stadig mulighed for at møde dem på gangen og snakke lidt med dem. 

Mange workshop og kurset blev desværre aflyst henover foråret og sommeren men på trods af det udkom vores bog alligevel. "Grib Litteraturen" er en meningsfuld håndbog til lærere og andre, der underviser i litteratur. 50 forskellige greb til litteraturundervisningen som jeg har været med til at skrive. 

At arbejde med det æstetiske i undervisningen er noget, som har fyldt meget for mig de sidste par år ikke mindst i forbindelse med vores udgivelse men også fordi det giver mening. I det æstetiske kan jeg lege med min kreativitet sammen med eleverne i mødet med litteraturen og det, synes jeg, gør undervisningen spændende, nærværende og meningsfuld. 

Men efteråret er gået utrolig stærkt og har på mange måder været lidt hårdt at komme igennem. Det at starte en ny klasse op og for mit vedkommende en 1.klasse kræver en del ressourcer og forberedelse. Jeg føler mig til tider utilstrækkelig og bliver helt træt af at høre mig selv. Nogle dage synes jeg slet ikke vi når ALT det faglige vi skal i stedet gentager jeg bare mig selv: "Nej, det må du ikke", "har du husket at vaske hænder?", "vi løber ikke på gangene", "bad jeg dig ikke om at hente den bog?", "du skal have jakke på, når du går ud" O.S.V 

Alligevel står jeg op hver morgen og glæder mig til at komme på arbejde, hvor jeg møder glade smil fra elever og forældre og dagene og ugerne fortsætter. Overskuddet har ikke været til det helt store her på bloggen i efteråret så jeg håber virkelig, at dette ændre sig i det nye år. 

Nu sidder jeg og tænker på det kommende år og ved at vi forlod skoleåret med en del smittetilfælde og derfor helt sikkert starter 2021 med ekstra stor fokus på afstand, håndvask og klasseopdelt frikvarter samt meget mere. Men det er helt i orden for jeg er optimist og regner ikke med, at det forsætter særligt langt ind i 2021. Jeg håber!!!!

Men mens 2020 går på hæld så har jeg nu lidt tid til at spekulere over, hvilke tiltag jeg vil gøre mere af i det kommende år. Så på min BUCKET LIST for 2021 vil jeg rigtig gerne have meget mere fokus på dialogisk læsning og flere litteraturoplevelser med mine elever i både 1. og 2. klasse. For både at styrke elevernes ordkendskab og give dem nogle gode læseoplevelser. 

Så glæder jeg mig umådelig meget til sommer, hvor jeg forhåbentlig med aflevering af sidste modulopgave kan kalde mig for danskvejleder og endnu en bogudgivelse ser dagens lys. Denne gang om læselyst. Det er en meget praksisnær bog lige til at tage med i skoletasken. 

TRIVSEL vil også være højt på listen i 2021. Jeg vil afsætte mere tid til massagehistorier og lege med eleverne, der skal styrke fællesskabet, samarbejdet og give nogle hyggelige stunder. 



Jeg er helt sikker på, at 2021 også byder på flere interessante læseoplevelser og skriveweekender sammen med Danskværelset, hvor vi skal kigge på andre bogudgivelser og planlægge forskellige kurser. 

Hvad har du på din BUCKET LIST for 2021? 

Rigtig godt nytår 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar