Målplancher for forskellige forløb i 2 kl.

Mål til digte.


  • Jeg skal lære at sige et digt udenad.


  • Jeg kan skrive et digt.


  • Jeg kan holde rytmen, når jeg læser.


  • Jeg kan finde rimord.


  • Jeg kan fortælle, hvad der er særligt ved et digt.
  • Jeg ved hvad et bogstavrim er.
  • Jeg ved hvad et enderim er.


Mål for en fælles tekst - billedbog.


  • Jeg kan genfortælle en historie.


  • Jeg kan tale om billederne i bogen.


  • Jeg kan finde spor i teksten der viser, hvad billederne forestiller.


  • Jeg kan fortælle og skrive om en hovedperson.
  • Jeg ved, hvad en personbeskrivelse er.
  • Jeg kan læse mellem linjerne.


  • Jeg kan fortælle og skrive, hvad jeg synes om historien.

Mål for en fagtekst.


  • Jeg kan kende forskel på fakta og fiktion.


  • Jeg kan tænke over indholdet i en historie.


  • Jeg kan læse og forstå en fagtekst.


  • Jeg kan skrive en fagtekst om dyr og bruge de 7 F´er (Familie, Findested, Formering, Form/Farve, Føde og Fjender)
  • Jeg ved hvad en indholdsfortegnelse er.
  • Jeg kan skrive min egen fagtekst.

Mål for eventyr.


  • Jeg kan leve mig ind i en person.


  • Jeg kan læse op med skuespiller stemme.


  • Jeg kan fortælle hvilke eventyr regler der er.
  • Jeg ved hvad forskellen på et kunsteventyr og et folkeeventyr er.

  • Jeg ved hvad et tillægsord er.
  • Jeg ved hvad modsætninger er.

  • Jeg kan stille spørgsmål til et eventyr.


  • Jeg kan finde eventyrord.
  • Jeg kan skrive mit eget eventyr.
  • Jeg kan finde spor i forskellige eventyr, tillægsord, modsætninger, eventyrregler og eventyrord.
  • Jeg kan bygge et eventyr i LEGO.

Mål for emnet: “Oldemors billeder”.
  • Jeg kan bruge min fantasi og leve mig ind i billederne.


  • Jeg kan fortælle, hvad jeg ser på billederne.
  • Jeg kan fortælle, hvad jeg synes om  billederne.


  • Jeg kan skrive om et billede.


  • Jeg kan fortælle, hvad horisontlinjen er.


  • Jeg kan fortælle, hvad ordene forgrund, mellemgrund og baggrund betyder.

Mål for emnet: “Børn i bøger”.
  • Jeg ved hvem Pippi, Vitello, Emil og Ignora er.


  • Jeg kan lave en handlingslinje.


  • Jeg kan fortælle og skrive om en hovedperson. 


  • Jeg kan lave en bog om Pippi, Vitello, Emil eller Ignora.

  • Jeg kan fortælle og skrive, hvad jeg synes om en af historierne.