fredag den 24. februar 2017

"Der var en anden gang...."


Forskellige links til vores eventyremne i 2.klasse. 

Link til min google slide jeg brugte som intro til dette eventyremne 
- vi havde en fælles snak om eventyr, eleverne udfyldte et tankekort om eventyr. Man kunne f.eks også bruge CL strukturen "mødet på midten". 

Jeg havde på forhånd udvalgt 6 eventyr som vi arbejdede med
De 6 eventyr var: Rødhætte, Fyrtøjet, Den standhaftige Tinsoldat, Kejserens nye klæder, Prinsessen på ærten og Klods Hans. Derudover læste og lyttede vi også til andre som vi kort snakkede om f.eks til spisning. 

For mange år siden fandt jeg læseteater til eventyrene på skolekom. Eleverne blev sat i grupper efter ønske men også efter læseevne. Vi øvede her i skolen og eleverne læst på deres replikker hjemme og optrådte til slut for 0.klasse. Eleverne skulle lære at stå foran andre og læse højt og tydeligt. De lærte også at samarbejde i grupper og hjælpe hinanden med at øve replikkerne. 

Læseteater til "Fyrtøjet". 
Læseteater til "Kejserens nye klæder". 
Læseteater til "Prinsessen på ærten".
Læseteater til "Klodshans". 


Forskellige grammatik opgaver vi har arbejdet med igennem hele forløbet - jeg har lavet opgaver der tager udgangspunkt i de eventyr vi har læst. 




Skriv dit eget eventyr - vi gennemgik de forskellige eventyrregler og eleverne skrev ideer ned i felterne når de skulle skrive deres eget eventyr. 

Eventyrroulette - kast med terning og lad den bestemme, hvad dit eventyr skal indholde. 

På mine værkstedshylder har jeg billedlotteri, hentediktat, viklekort, forskellige vendespil, gæt et eventyr, eventyrord til trylletårnet og meget mere. Eleverne arbejdede med værkstederne igennem hele forløbet som supplement. Mange af mine værksteder har jeg igennem tiderne fundet på skolekom. På billede er der et lille udsnit af dem.  


Dansk.gyldendal.dk - enkelte opgaver som, tankekort,  venn-diagram og modsætninger fandt jeg på deres hjemmeside. Det var da vi arbejdede med Rødhætte og Prinsessen på ærten. 

CL-struktur - vi brugte Quiz og byt med eventyr, spørgsmål til eventyrerne om eventyrregler og om H.C.Andersen. 

Ugeskema - i 2.klasse arbejder vi med ugeskema og arbejdet med projektforløb skulle selvfølgelig også fremgå af skemaet. 


Alle disse eventyrlige uger sluttede i går med "forældrekaffe" for forældre, bedsteforældre og søskende. Der var "åbent hus" fra 15-16.30 og eleverne skulle fortælle og vise hvad de har arbejdet med og lært igennem de sidste mange uger. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar