Alle fortællingerne lægger op til litteratursamtaler, være læsedetektiver, læse mellem linjerne, finde de tomme pladser, fordobling o.s.v.
Jeg elsker disse små fortællinger :o)
Vi læste i 5 klasse mange af fortællingerne med fordobling - var specielt glad for "Berømmelse", "Bison" og "Selvforskyldt".
Se meget mere i dette link fra EMU. Her har jeg lånt fra.
Berømmelse:
Efter læsning:
- hvad betyder ordet berømmelse nu?
- hvad handler/drejer denne fortælling sig om?
- hvad får vi af vide om vores hovedperson? på og mellem linjerne?
- hvad tror vi der sker nu?
- Skriv en artikel hvori man hører om at drengen bliver fundet og afsløret.
Gruppearbejde.
Hver gruppe får en fortælling af Haller.
Før I læser - hvad tror vi den handler om? Bordet rundt.
Læs fortællingen - læs med fordobling.
Fælles snak
- jeg undre mig over….
- jeg synes….
- jeg kan godt lide…. fordi…
- jeg kan ikke lide… fordi…
- det minder mig om….
Realistisk eller fantastisk?
forklar ud fra teksten om den er realistisk eller fantastisk?
Lær hovedpersonen at kende.
- være læsedetektiver og find så mange oplysninger om hovedpersonen både på linjerne og mellem linjerne.
- skriv alt det i kan ned i jeres hæfte.
Handler om - drejer sig om.
- hvad tænker jeg om det, der skete?
- hvad lægger jeg mærke til?
- hvad mener jeg?
- hvad kommer jeg til at tænke på?
EKSTRA:
Få endnu en fortælling af Haller og lav en sammenligning af de to fortællinger I har læst.
- noget der er ens for de to fortællinger?
- minder hovedpersonerne om hinanden?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar