søndag den 29. april 2018

Ugens ord og talemåde

Hver uge gennemgår vi et nyt ord og talemåde/ordsprog.
Vi har en fælles snak på klassen om ugens talemåde og eleverne eller jeg kommer med nogle små sjove historier fra hverdagen, der forklarer talemåden.
Jeg har lavet vendespil og quiz og byt og andre spil om talemåder som eleverne kan arbejde med som ekstra.
Eleverne er blevet så bevidste om, hvad der er talemåder at de nu kan genkende, hvis de støder på en i egen læsebog.
Ugens ord er ord jeg har udvalgt. Vi gennemgår ordet på tavlen og eleverne skriver det ind i deres ordkendskabskort.
Nu har vi arbejdet med dette, hver uge siden nytår og har fået en rigtig god rutine. Eleverne har for nylig fået et lille glose hæfte, hvori de skriver ord ned de ikke forstår når de læser frilæsning. Vi gennemgår ordene på klassen eller jeg forklarer dem når jeg kommer rundt og læser med dem.
LÆRINGSMÅL:
At vi hver uge:
  • Lære ét nyt ordsprog/talemåde at kende.
  • Lære ét nyt ord vi kan forklare betydningen af. 
At vi i dette skoleår: 
  • Bliver opmærksom på det danske sprogs mange ordsprog og talemåder. 
  • Får udviklet vores ordforråd. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar