tirsdag den 5. januar 2016

Gys og Halloween




I oktober havde vi i 3.klasse et emne "Gys og Halloween"

Læringsmål i elevsprog.
Jeg skal vide hvad en gyser er.
Jeg skal kunne finde spor i teksten, der viser gyserens genretræk.
Jeg skal vide hvad der er med til at skabe stemning i en tekst.
Jeg skal vide hvad et tillægsord er og kunne finde dem i en tekst.
Jeg skal have kendskab til fortæller og synsvinkler.
Jeg skal kunne se om en fortælling har en jeg-fortæller eller en 3. person-fortæller.
Jeg skal kunne fortælle hvad halloween er, og hvorfor og hvordan man fejrer halloween. 
Jeg skal kunne forstå, huske og tænke over en fagtekst.
Jeg skal kunne genkende en fagtekst og se forskel på en fagtekst og en fiktionstekst.

Vi læste forskellige gyser tekster blandt andet enkelte af Kenneth Bøgh Andersen. Vi gik på jagt efter gyser spor i teksterne og snakkede meget om tillægsord, stemning og hvilke genretræk der er i en gyser.
Vi læste fagtekster om Halloween. Hvordan læser man en fagtekst? Vi snakkede meget og fik lært mange nye fagbegreber alt sammen for at få styr på forskellen mellem en fagtekst og en fiktionstekst.
(Jeg arbejder mest med emner - men jeg sørger altid for at få både fagtekster og fiktionstekster ind i forløbene)

En skriveopgave i vores gyserforløb startede med at vi gik ned i skolens kælder. Fuldstændig bælgmørkt, skræmmende, uhyggeligt, bange og mange andre ord var, hvad eleverne skrev ned om oplevelsen bagefter. 
Eleverne skulle til slut skrive deres egen gyser. Eleverne fik lidt hjælp fra denne gyser - roulette. De måtte selv vælge om de ville bruge den.

Gyser-roulette
1: Lokalitet - hvor skal historien foregå / begynde /slutte?

1: I en svømmehal
2: I et teater
3: Ved en kirke
4: På en parkeringsplads
5: På en skole
6: I en zoologisk have


2: Tidspunkt – hvornår forgår historien?
1: 31. oktober (Halloween)
2: 23. juni (Skt. Aften )
3: Fredag d.13.
4: Ved midnat
5: Om aftenen - lige hvor det begynder at blive mørkt.
6: Ved fuldmåne



3: Personer – Hvem handler historien om?
1: Peter og Pernille fra 3. klasse
2: En lærer
3: En skoleinspektør
4: En bager
5: En popstjerne
6: En dyrepasser


4: Det monstrøse (gysligt) i historien?
1: En vampyr
2: En morder
3: Et spøgelse
4: En varulv
5: En klovn
6: En zombie
5: Problem – hvad sker der?
1: Finder en død person
2: Ser et spøgelse
3: Bliver bidt af en flagermus
4: Falder i et dybt hul
5: Bliver angrebet af …… ????
6: Bliver lokket i en fælde

Ingen kommentarer:

Send en kommentar