tirsdag den 5. januar 2016

Ole Lund Kirkegaard - mål og evaluering med taksonomier.

Mål og evaluering 3.E


Navn :                                                   Dato:
Fag og emne:

Dansk 3.klasse - forfatterskabsemne om Ole Lund Kirkegaard.

Undervisningsmål:
Jeg kan fortælle om Ole Lund Kirkegaard og hans forfatterskab.
Jeg kan fortælle om forskellen på en fagtekst og en fiktionstekst.
Jeg skal kunne læse, forstå og leve sig ind i en roman.
Jeg skal være aktive læser ved at bruge læselog.
Jeg kan se og finde forskelle og ligheder mellem personerne i en fortælling samt skrive en personkarakteristik.
Jeg skal kunne samtale om forskellen på bog, film og animationsfilm af samme titel.
Jeg kan forklare, hvad lydord er og kan genkende dem i en tekst.
Jeg ved hvad sammenligninger er og kan selv finde på nogen .
Jeg kan fremlægge om en selvvalgt opgave.


Kriterier
Lav
Middel
Høj
1. Jeg kan fortælle om Ole Lund Kirkegaard og hans forfatterskab.
Jeg har hørt om Ole Lund Kirkegaard og hans forfatterskab.  
Jeg kan finde nogle bøger som Ole Lund Kirkegaard har skrevet.
Jeg kan fortælle om Ole Lund Kirkegaard og hans forfatterskab.




2. Jeg kan fortælle om forskellen på en fagtekst og en fiktionstekst.
Jeg ved at der findes fagtekster og fiktionstekster.
Jeg kan finde en fagtekst og en fiktionstekst.
Jeg kan fortælle hvad  forskellen på en fagtekst og en fiktionstekst er.




3. Jeg kan læse, forstå og leve mig ind i en roman.
Jeg har lyttet til oplæsning af en hel bog og kan fortælle om den.
Jeg har læst og lyttet til en hel bog og kan fortælle om den.
Jeg har læst to romaner og kan fortælle om dem.




4. Jeg er aktive læser ved at bruge min læselog mens jeg læser.
Jeg finder min læselog frem inden jeg starter med at læse.
Jeg ved, hvordan man skriver i en læselog.
Jeg skriver i min læselog mens jeg læser.




5. Jeg kan se og finde forskelle og ligheder mellem personerne i en fortælling samt skrive en personkarakteristik.
Jeg kan fortælle hvilke personer som var med i fortællingen.
Jeg kan skrive en personkarakteristik af en person fra fortællingen.
Jeg kan skrive en personkarakteristik af personer fra fortællingerne.
Jeg kan fortælle om forskelle og ligheder.






6. Jeg kan samtale om forskellen på bog, film og animationsfilm af samme titel.
Jeg har set filmen Gummi Tarzan og læst/hørt bogen.
Jeg kan se der er forskel på filmen og bogen om Gummi Tarzan.
Jeg kan fortælle om forskellen på film og bogen for en kammerat.




7. Jeg kan forklare, hvad lydord er og kan genkende dem i en tekst.
Jeg har hørt om lydord.
Jeg kan genkende lydord i en tekst.
Jeg kan forklare, hvad lydord er og kan genkende dem i en tekst.




8. Jeg ved hvad sammenligninger er og kan selv finde på nogen .
Jeg har hørt om sammenligninger.
Jeg kan genkende sammenligninger i en tekst.
Jeg kan selv finde på sammenligninger.




9. Jeg kan fremlægge om en selvvalgt opgave.
Jeg har lavet en selvvalgt opgave.
Jeg kan fortælle om min opgave for klassen.
Jeg kan fremlægge om min selvvalgte opgave for andre.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar