torsdag den 15. september 2016

Fortællende tekster og ordklasser.

Vi arbejder i 4.klasse med fortællende tekster. 
Ordklasser, sætningsopbygning, deltagere, processer og omstændigheder med udgangspunkt i de tekster vi læser.
Disse små ordkort er blot til lidt ekstra træning. 
Jeg manglede lidt til mine værksteder. 
Jeg har valgt at give substantiver, verber og adjektiver en bestemt farve. 
I alle mine danskværksteder har jeg delt ordklasserne ind i disse farver (synes farvekoderne er forskellige alt afhængig af, hvor jeg leder).
Jeg har bevidst valgt kun at bruge disse tre ordklasser som en start - så kommer stedord m.m på senere. 
Vi har på tidligere klassetrin arbejdet med ordklasserne men kun for at snuse til dem. 
Fokus er at elever lærer at genkende ordklasserne i deres forskellige bøjningsform i de tekster de læser og selvfølgelig at de selv lærer at anvende dem i egne tekster. 
Når vi kommer lidt mere i dybden med bl.a verber skal vi forsøge at dele dem ind i stillestående, handling og - ytringsverber.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar