tirsdag den 22. november 2016

"Det nye danskfag på mellemtrinnet".

Jeg er i dag placeret i smukke omgivelser i Dansk arkitektur center på Christianshavn. Trine May holder kursus i dag for mellemtrins lærer - danskfaget på nye måder. 
Herunder mine noter fra i dag :o)




Vi bygger bro mellem den fælles undervisning og den individuelle læsning.
Der undervises i læsning systematisk og eksplicit. De yngste er blevet bedre til at læse. Der startes tidlig i 0.klasse med bogstavernes lyde og sætte lyde sammen, eleverne lærer hurtigere at læse end tidligere → men hvorfor er de så ikke tilsvarende bedre når de går ud af skolen?

HVORDAN KAN INDIVIDUEL LÆSEUNDERVISNING TILRETTELÆGGES?
I stedet for læsebånd det har ingen virkning at eleverne “bare” læser →
1. Eleverne læser individuelle bøger eks. 3 gange om ugen. Læreren giver inden et oplæg om en læsestrategi som de skal være opmærksomme på. Det kunne eks. være:

Overvågnings-strategier:
At opklare svære ord.
STOP OP
Kan ordet deles op i morfemer?
Kan jeg forstå ordet ud fra konteksten?
Skal jeg slå ordet op?

2. Eleverne læser i individuelle bøger med særlig opmærksomhed på den læsestrategi der er gennemgået.

3. Eleverne deltager i et lille gruppemøde - evt. 15 min. efter individuelt læsning.
Her taler de om teksten - om ord de stødte på, om strategien m.m.

Genrehjul - eleverne skal vælge bøger indenfor bestemte genre (selvfølgelig er dette et minimum) Her i skolen SKAL vi læses disse genre og disse bøger.

IDE: Genrehjulet til eleverne i eks. 6.klasse indeholder : eventyr, realisme, sci-fi, fantasy, humor og krimi. Eleverne får hver deres genrehjul - de skriver hvilken bog de har læst i hvert felt og skal sørger for at læse bøger indefor alle de genre der er i hjulet.

Trine har skrevet "Læs genre med CL ..(billedbøger, digte, kortprosa, noveller og romaner)"
www.cl.gyldendal.dk - her findes rigtig meget gratis materiale.


Vi snakkede om CL metoden og prøvede selv at arbejde i gruppe og svare på spørgsmål til bogen "Jeg er William" som roman til både 4. 5. og 6. klasse.

Alt skal ikke være så digitalt altid - så de "Magiske foldebøger" har vi leget lidt med her i dag :o)
Den røde foldebog beskriver Williams person både hans indre og ydre. Med enkelte foldninger og klip kan foldebogen trylle og "gemme" teksten væk.
www.cl.gyldendal.dk findes der arbejdsark til bogen.

Så havde Trine en kæmpe foldebog (A3 karton) fra "Den gamle mand og hvalen". Her skal eleverne skrive, folde, lime, klippe og tegne - karakteristik, tema, virkemidler, komposition.

IMG_1914.JPG