tirsdag den 16. januar 2018

Danskvejleder uddannelsen.


Hjemmearbejdsdag. 

Vi har fået nye skemaer så jeg har indtil den 6.feb. skemafri tirsdag.
Jeg glæder mig rigtig meget til den 6.feb. - der starter jeg på første modul af danskvejleder uddannelsen på UCC i KBH.

En uddannelse jeg har ønsket af få i et par år. Det er det her jeg brænder for, det her jeg synes jeg er god til og selvfølgelig gerne vil blive endnu bedre til.

Jeg har igennem de sidste 5 år haft forskellige funktioner på mit arbejde bl.a. vejledning i mere brug af IT i danskundervisningen og synlig læring vejleder. At få denne uddannelse med er bare prikket over i´et for mig.

Det første modul er "Sprog og sprogdidaktik" - og vores første opgave er at skrive en argumenterende tekst om brugen af grammatik i undervisningen.


Spændende opgave og et spændende tema - grammatik i undervisningen. 

Når jeg tænker tilbage på mit arbejde som dansklærer har de sidste 14 år ændret sig meget. Der er kommet nye begreber, nye ord, nye og mange flere platforme, mere IT, sociale medier, genrepædagogik, begyndende læseundervisning, CL, synlig læring, målstyret undervisning, opdagende skrivning o.s.v. jeg kunne blive ved med at remse op. 

Men når jeg kigger rundt i klasselokalerne, når jeg kigger på vores bogdepot så har undervisningen i grammatik ikke ændret sig meget, der bliver stadig indkøbt grammatikhæfter i stor stil - hvordan kan det være? 

Nogen gange kan jeg finde opgaver som jeg selv havde da jeg gik i skole? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar