tirsdag den 16. januar 2018

Fortællende tekster.


I 3. og 4. klasse arbejder vi med fortællende tekster. Eleverne er blevet præsenteret for teksttypen og skal igennem forløbet arbejde med fortællende tekster og hvilke kendetegn der er for netop denne genre. 

Mål for fortællende tekster: 

Det vigtigste vi tager udgangspunkt i er at teksterne er opdigtet, at der findes realistiske/fantastiske fortællinger og teksterne er bygge op omkring handlingsbroen. 

Eleverne skal lave en foldebog om fortællende tekster og til sidst selv skrive deres egen fortællende tekst. Vi har gjort det før - vi har bare aldrig kaldt det for fortællende tekster. 

Jeg har illustreret hvad fortællende tekster er - alle elever har fået en vi kan snakke ud fra. 



Vi arbejder med verber og adjektiver - hvad er de for en ordklasse, hvordan finder vi dem i teksten og hvorfor skal vi bruge dem når vi skriver vores egene tekster? 

Eleverne har fået udleveret små korte tekster - her finder vi verber og adjektiver og snakker om betydning af dem i teksterne. 

Vi kigger på de bøger vi læser i klassen - hvilke er realistiske/fantastiske og hvad kendetegner dem? Kan en historie være begge dele? Eleverne skal finde spor i teksterne på det realistiske/fantastiske eller hvor i teksten der sker begge dele. 

Eleverne skal lave en foldebog om fortællende tekster - en emnefoldebog. Jeg har lavet mit eget eksempel som vi snakker ud fra. Det er en god aktivitet at have på ugeskemaet. 




Igennem alle ugerne skal eleverne arbejde med deres egen fortællende tekst. Vi er startet ud med at bygge en historie op omkring handlingsbroen. Hvordan skal den udfyldes? Nu skal vi gøre os mere umage med at fylde på handlingen end vi gjorde i 1. og 2.klasse. 

Eleverne skal være opmærksom på, hvilken slags genre de vil skrive i - er det et eventyr, krimi, gyser, realistisk m.m. 
I deres historie skal der opstå et problem efterfulgt af en løsning. 
Det handler ikke så meget om hvordan historien bliver når vi er færdige - men mere om hvordan vi arbejder med historien undervejs. 

Jeg har lavet en tjekliste som vi har gennemgået i klassen - en tjekliste som er en god rettesnor i arbejdet med vores egen fortællende tekst. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar