onsdag den 20. juni 2018

Informerende tekster i 3.klasse

Fredag den 8.juni var min 3.klasse og jeg på tur til Roskilde dyrskue. Det var en fantastisk dag med godt vejr, glade børn og mange smil og grin. En dejlig dag med en masse indtryk. Det er bestemt ikke sidste gang, vi skal derind.
Kan helt klart anbefale det.
Dagene forinden havde jeg introduceret eleverne for informerende tekster. Jeg gennemgik teksttypen på tavlen og på den tegning jeg udleverede til mine elever.
Eleverne forberedte sig med spørgsmål om det dyr eller den maskine de ville skrive om efter vores tur til Roskilde. Spørgsmålene skrev vi ind på noter i telefonen.
På dyrskuet fik mine elever svar på de fleste spørgsmål. Enkelte spørgsmål har vi googlet eller fundet svar på i fagbøger fra biblioteket.

Efter vores tur til Roskilde har vi læst en fagtekst om en ulv, delt teksten ind i en skriveramme og sammen skrevet en tekst om en kanin. Vigtigt at eleverne så, hvordan teksterne skulle bygges op.

Undervejs i skriveprocessen har jeg gentaget mig selv flere gange. Det er svært at skrive fagtekster. En anden gang skal jeg sørge for at bruge mere tid på gennemgang af teksttypen - og så alligevel er det jo første gang vi prøver så selvfølgelig er det svært ;0)
Nu er teksterne kommet op og hænge og vi skal vise dem frem for 0.klasserne.

Skriveramme til informerende tekster:
https://docs.google.com/document/d/1vYOcAen0RoBvSMZWbhPsQhB4FfWkrVGeO_AlLimB3b4/edit?usp=sharing

Teksttype oversigt:
https://docs.google.com/document/d/1C5YOaORtvk3Pwi_4moBhy1oManKaiW35F3A2MHtyZLE/edit?usp=sharing



Ingen kommentarer:

Send en kommentar