tirsdag den 19. juni 2018

Lidt om næste skoleår

Ligesom så mange andre skal jeg lave mine årsplaner på en digital platform. Hos os har vi "Min uddannelse".

Jeg vil gerne blive bedre til at anvende Min uddannelse noget mere i dagligdagen og ikke kun til årsplaner og elevplaner. Ønsket er, at eleverne med deres egen chromebook logger på Min uddannelse og finder forløb, opgaver og evaluering.
Måske min kommende 4.klasse er for små men planen er, at vi stille og roligt starter op på det efter ferien.

Vi fik for nylig chromebooks til alle elever på mellemtrinnet, så det ændre også min planlægning af den daglige undervisning. Chrome booksene skal ikke længere bookes til én bestemt time eller dag men står i et elevskab i klassen og er hele tiden til rådighed.

Efter ferien fortsætter jeg med mine to danskhold op i 4. og 5.klasse. Derudover skal jeg have kristendom, et modul i 0.klasse og timer i læringscenteret.

Næste skoleår byder også på endnu et modul på danskvejleder uddannelse - "Litteratur og litteraturdidaktik". Det er utrolig spændende og efter så mange år som lærer, er det fantastisk, at få mulighed for, at videreuddanne sig og blive endnu klogere på sit fag.

Det jeg holder mest af, i slutningen af et skoleår, er planlægning af et nyt. Jeg har i alle mine år som lærer, altid elsket denne del af jobbet. At skulle planlægge nye forløb, udvælge litteratur, finde på opgaver til og forberede så meget jeg kan, så jeg, når tid er, kan gå på sommerferie og virkelig holde fri.

Jeg bruger Fandango i mine klasser men slet ikke fra start til slut. Jeg sorterer og vælger det jeg synes er relevant. Det vigtigste spørgsmål jeg hele tiden stiller mig selv er: "Hvad skal eleverne lære?"  
Der er rigtig meget indbydende litteratur men jeg fokuserer på mindre forløb og få tekster for bedre at kunne gå i dybden.

Tilbage i 2005 var jeg på et ugekursus i "Danskfaget på mellemtrinnet", her sagde vores underviser, at hun havde 4 forløb på et år. Det har jeg forsøgt at holde mig indenfor siden da. Det giver rigtig god tid til fordybelse.

Når 5.klasse skal have et forløb om fantasy vælger jeg litteratur og laver eller finder opgaver til. Nogle tekster og opgaver fra Fandango, andre fra fagportalen eller bøger jeg bestiller hjem i klassesæt fra CFU. Jeg er flittig bruger af CFU. 
Når vi arbejder med forløbe kommer vi hele vejen rundt om FFM - vi arbejder med læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation.

Det sker, at jeg får planlagt for meget eller får bestilt bøger hjem jeg ikke når at bruge. For undervejs igennem et skoleår kan der ske ændringer, som jeg selvfølgelig ikke kan forudsige. Det bedste er, når eleverne bliver helt optaget af et forløb, en opgave eller en tekst, så de kommer med ideer til, hvordan vi kan arbejde videre.

Næste skoleår byder på forfatterskaber og genreforløb. Vi skal arbejde med mere skrivning, mere fokus på sproget og forskellige teksttyper.
Noget af det litteratur vi skal bruge er følgende:









Ingen kommentarer:

Send en kommentar