onsdag den 8. august 2018

Skolestart

Ligesom så mange andre er jeg også startet på arbejde i denne uge. Det har været en dejlig ferie med familien og sikke en dansk sommer :o) 

Jeg fik næste færdiggjort mit ene klasselokale til 4. klasse inden ferien men mangler stadig 5.klasse. Nogen gange ville jeg ønske, at vi lærere havde ét lokale og det var eleverne, der flyttede lokale i hverdagen. Der er altid så meget oprydning, udsmidning, rengøring og klargøring men det er vel også det gode ved det hele. 
Nu kan jeg heldigvis håbe på, at mine 4.klasser skal blive i dette lokale de næste par år. 

I tirsdags startede vi med fælles morgenmad og morgensang efterfulgt at nogle enkelte møder og info fra lederne. Onsdag havde vi lærings-BAZAR. Alle skolens medarbejdere mødte op for at blive inspireret. Jeg stod med en lille stand og viste de forskellige foldebøger frem mine elever har lavet i undervisningen. 

Indtil torsdag, hvor eleverne starter står den på egen forberedelse og min liste er MEGET lang. Alle mulige praktiske ting I helt sikker kender til. 

I år skal jeg have religion. I dag har jeg lavet en udgave af et kolonne notat. Vi skal arbejde med fagets tekster og sproget heri. 

Kolonne notat til religion. 

Første emne bliver 3 forskellige skabelsesberetninger. Så bliver veen diagrammet også introduceret. To forskellige skabeloner vi skal anvende hele året. 

Jeg har længe spekulereret over, hvordan jeg får mere skrivning ind i danskfaget. Arbejder med skrivning men slet ikke nok. Det bliver meget litteraturundervisning når eleverne kommer på mellemtrinnet. 
Jeg prøver derfor i år at indføre en lektion om ugen kun med skrivning. Vi skal arbejde med skrivning i forskellige gerne, samtidig skrivetur, skrive opgaver fra gyldendal, skriv pænt m.m.Vi arbejder med "skriv pænt" i skrivehæfter. Jeg vælger ord fra teksterne vi læser. Vi skal skrive små historier ud fra vores fantasi, skrive tekster med fokus på grammatikken og skrive sammen men også alene. Eleverne skal arbejde med forskellige skrivestrategier og i forskellige modaliteter.

Jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at forløbe. Mere fokus på hvorfor og hvad vi skriver i forskellige genre.

Noget andet vi også skal prøve er "bogklub". Eleverne skal efter egen læsestund hurtigt sætte sig sammen i valgte grupper og skiftes til at vælge et spørgsmål fra oversigten de svarer på. Det er meningen at "bogklub" kun skal anvendes en-to gange om ugen. I starten vil det tage lidt tid for eleverne at lære, men med tiden tænker jeg det glider nemmere. En mundtlig læselog om man vil.

Målet er at elevere får sat nogle flere ord på deres læseoplevelse og hvad bogen de læser handler om. Spørgsmålene som elverne stilles kan variere efter alder, trin eller fag.




Jeg skriver altid danskbrev til forældrene i mine klasser så de kan følge med i hvad vi arbejder med i timerne. Nu er vi gået mere digitalt og skal anvende www.minuddannelse.net så mit danskbrev bliver ikke udgivet 4 gange om året - tænker det bliver mere generelt for året og så skal forældrene lære at følge med på min uddannelse i stedet. Det kan være at jeg sender breve ud om enkelte fokusområder som ikke kan beskrives i et forløb men nu må vi se hvordan det kommer til at forløbe. 

Her er min udgave at dansk brev for kommende 4.klasse. 

1.skoledag skal være noget særligt. Jeg har i dag lavet Snapchat billeder til døren og navneskilte med en slikkepind til mine skønne elever :0)










Ingen kommentarer:

Send en kommentar