I D´dansk er der et kapitel om Halloween og nogle enkelte tekster til emnet. Vi læste både de skønlitterære tekster men også fagteksterne om Halloween og roelygter. I arbejdet med de skønlitterære tekster var fokus at se på gyser genren - hvilke ord bliver brugt, hvordan er stemningen i teksten. Vi kendte alle rødhætte så den prøvede vi at skrive om til en gyser for at lære, hvordan ordene og sætningerne får betydning. Det var en rigtig sjov øvelse.
Jeg havde inden skrevet lidt af rødhætte ned og vi skrev sammen sætningerne om på tavlen.
Vi tog udgangspunkt i enkelte sætninger for at lære, hvordan sætningerne bliver gjort gyslige.
Eleverne skulle skrive deres egen gyser og vi lavede et gyserleksikon til hjælp. Vi havde inden da snakket meget om, hvordan man skriver en fortællende tekst. Selve opbygningen af teksten. I arbejdet med en gyser handlede det mere om stemningen i teksten, ordene der skulle bruges og hvordan sætningerne bliver levende og spændende.
Til de elever, der havde svært ved "at finde på" brugte gyserrouletten.
Vi sluttede vores forløb af med at holde en Halloween fest i klassen. Eleverne var selv med til at arrangere festen og fandt på gyseligt pynt, udklædning og lækkerier de havde bagt hjemmefra.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar