søndag den 27. oktober 2019

Litteraturforløb om Vitello 1.klasse

I 1.klasse er vi startet på et lille Vitello forløb vi skal nemlig i biografen på tirsdag og se "Vitello". Jeg har før arbejdet med Vitello men det var i 2.klasse så nogle af de opgaver jeg her har linket til er fra dengang.

Der findes mange forskellige opgaver til Vitello i bøger og portaler og jeg har her samlet lidt af det og selv tilføjet noget. Vi startede med at læse den første Vitello historie - "Vitello ridser en bil". Målet er, at eleverne igennem forløbet skal lære forskellige fortolknings- og fremstillingsformer. De skal vide hvad en handlingsbro er og hvordan den udfyldes. De skal tegne det bedste sted i bogen, lave en lille personkarakteristik og lave en tegneserie. Jeg anvender det sammen gentagende gange så det bliver nemmere for eleverne og alle lære det.

Det er vigtigt at arbejde med sproget det skal altid være en del af et litteraturarbejde. Inden teksten læse skal eleverne "smage" på ordene. Jeg har udvalgt enkelte ord som vi snakker om og finder billeder af. Et ord som rækkehus og sjoskede kan give anledning til en hel anden snak, der skal udvide elevernes ordforråd.
- Hvilke slags huse kan man bo i? 
- Find andre ord for gå. 

Jeg har i mine links lavet opgaver til de to første bøger og så er der forskellige grammatikopgaver til enkelte andre bøger.

Jeg glæder mig til vi i 1.klasse skal spise spaghetti med riveost ligesom Vitello. Jeg skal lave en aftale med enkelte forældre så vi i stedet for madpakker en dag kan spise det mad som Vitello elsker.

LINK 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar