mandag den 28. oktober 2019

"At have ild i røven" i 1.klasse

I mine klasser arbejder vi altid med talemåder og gamle ordsprog. Hver uge viser jeg en ny talemåde/ordsprog frem med billede og vi snakker om det i klassen. 
Vi snakker om talemådens rigtige betydning og flere elever får lov til at fortælle en lille historie, hvor de har prøvet at "have ild i røven", "have håret i postkassen" eller "vande høns". Eleverne synes det er sjovt, når jeg fortæller en lille historie om mig selv som teenager eller mine egne børn :o) 

Igennem årene har jeg fundet utallige talemåder og gamle ordsprog med billede og tekst. De bliver hængt op i klassen, når vi har snakket og skrevet om dem . Vi bruger og nævner dem så tit som muligt. 

I 1.klasse er vi lige startet med at gennemgå talemåder/ordsprog. Hver uge har jeg en ny med og eleverne skriver i deres mappe. Vi gennemgår den på tavlen og eleverne tegner til. Vi snakker meget om billedet og talemåden/ordsprogets betydning er noget andet end det billedet viser. 
Jeg har en startsætning som eleverne skal bruge, når de skriver: "Det betyder at man.... " 

Jeg har selv lavet nogle skrivehuse med et lille tegnefelt til som eleverne har i deres mapper. 
Se link her 

Som noget nyt til de lidt ældre klasser har TURBINE undervisning en serie bøger med historier, hvor de gamle ordsprog indgår som en del af fortællingen. De er meget sjove at læse højt for eleverne. Jeg har ikke selv prøvet at anvende dem i 1.klasse men måske enkelte titler sagtens kan bruges som oplæsning. 


Elev fra 1.klasse har her skrevet om "at gå agurk". 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar