tirsdag den 26. januar 2021

Onlineundervisning i 1. og 2. klasse

 

Onlineundervisning i 1. og 2.klasse. 

I 1 klasse arbejder vi med at skrive, læse og lytte lidt hver dag. Eleverne lytter til fortællinger jeg har sendt hjem til forældrene. Oplæsning af forskellige bøger, jeg lige havde nået at tage med hjem. Eleverne tegner og skriver om historien. Jeg fortsætter med at indtale historier og lægger op på min Youtube kanal. Det er få oplæsninger, der ligger tilgængelige for alle. Jeg har mine videoer skjulte så det er kun dem jeg deler linket med til oplæsningen, der kan se den. 

Eleverne har sendt mig de fineste billeder af deres tegninger og historier. Nu restriktionerne er forlænget har jeg sendt en bunke papir hjem, som jeg var henne på skolen og kopiere i går. Meget undervisning og lign. foregår på skærm i disse dage og forståeligt, men jeg har det bedst med at give opgaver som eleverne kan løse på papir. Nu havde jeg muligheden for det så det har jeg prioriteret. Det er opgaver jeg ved eleverne kan sidde med selv, opgaver vi har arbejdet med mange gange og som ikke kræver den store hjælp fra forældre eller bedsteforældre. 

Eleverne får bl.a. ark med Skriv små historier - eleverne skriver efter billederne. De bestemmer selv, hvilken de vil skrive om. Skriver man meget har jeg også kopieret en side med skrivehuse mere på bagsiden. 

Så har jeg også kopieret nogle ark med KRYDS OG TVÆRS. Jeg har en mappe med kopierer af kryds og tværs jeg har fundet forskellige steder men der ligger også en del lige til at printe ud på www.gratisskole.dk 

Til enkelte elever har jeg også sendt en masse ordkort hjem - som skal klippes ud. De kan øve sig i at læse dem, skrive sætninger og spille vendespil. 

I 2.klasse har vi de sidste to uger arbejdet med eventyr - det forsætter vi med. Det har hele tiden været planen, at vi skulle have om eventyr og selvom vi er hjemme så tænkte jeg, at det sagtens kunne lade sig gøre alligevel. Man må sige at det fungerer virkelig godt. 

Jeg har indtalt forskellige eventyr og ligesom til 1.klasserne har jeg også lagt link ud til min Youtube kanal til elever og forældre. Jeg har læst Fyrtøjet og Prinsessen på ærten indtil videre. Det passer med ét eventyr om ugen. Så sender jeg opgaver hjem med forskellige grammatik - og læseforståelses opgaver til eventyrerne. De skal skrive på handlingsbroen og vi skal snakke om eventyrreglerne, når alle eventyrerne er læst. Derudover får de også nogle sjove og kreative opgaver til. I denne uge skulle de bl.a. bygge en scene eller noget fra et af eventyrerne i Lego. Det var nogle rigtig flotte billeder jeg modtog med meget flotte kreationer. 



https://drive.google.com/uc?export=view&id=1YxgG4yvhJsyMM3cKIZj-9mCIkeZrmllS


Her i linkene kan i finde de opgaver jeg har sendt hjem: 

Prinsessen på ærten 

Fyrtøjet

Den grimme ælling

Den standhaftige tinsoldat 

Så skal vi på et online møde synge "Hist hvor vejen slår en bugt" af H.C.Andersen. Eleverne skal lave en tegning til som viser sangen. Den glæder jeg mig til at se. 

Jeg fandt også i nogle gamle kopimapper et silhuet af H.C.Andersen. Eleverne skal klippe det ud i sort og hænge det op. Samt en tekst om H.C.Andersens liv i en letlæst udgave. Jeg regner også med at jeg til et af vores online møder skal fortælle om H.C.Andersen. 

Deruodver får eleverne hver uge også en skriveopgave - jeg har sendt forskellige skriveoplæg hjem (dem har jeg ikke i link). Eleverne vælger selv, hvilken de vil skrive om. De skal skrive ½-1 side i deres kladdehæfter og gøre sig umage med skriften. Det kan være om naturen, familie, ønsker, videredigtning eller andet som de små skriveoplæg handler om. 

Så er der selvfølgelig også ark med kryds og tværs - det bliver hyggeligt at sidde med. Det er noget forældre og bedsteforældre kender til og det er sjovt. 

Alle disse kopierer er samlet i en plasticlomme, som nu ligger klar til afhentning i klasserne mandag eftermiddag. 

LIDT MERE ONLINE IDEER 

Vi har fast online i 30 minutter med 1. og 2.klasse hver dag - her har vi både fagfaglige og sociale aktiviteter. Jeg har lavet bingoplader til de 120 ord og sender en plade hjem til hver elev så vi sammen kan spille bingo til et online møder. 

30 bingoplader til 120 ord

Bingoplade med ALLE ord 

Bingoplader med lydrette ord 

Bingoplade med ALLE lydrette ord

Her er lidt forskellige ideer til fagfaglige ideer med eleverne :o)


https://drive.google.com/uc?export=view&id=1gpO_rXSf9678d_kZblZC59xM5lx61rohhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1WoCFQqY0ayCxKATg2SslijEtoqCqAr1Rhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1Gtl5OQIy6iNZ7kYT4cVMFPt2e-l1iLHOhttps://drive.google.com/uc?export=view&id=1PZhWJxnHdKeMkxzMaq3Z6ftiV_aDQX2E

Ingen kommentarer:

Send en kommentar