torsdag den 19. november 2020

Skrivedans

Skrivedans er en metode til at arbejde kreativt med skrivningen. Det kan være svært for de mindste elever i skolen at skrive pæne, sirlige bogstaver i den rigtige retning. Skrivedans er fokus på en pæn håndskrift gennem arbejdet med bevægelser, leg, dans og især musikken, som er en vigtig del af Skrivedans. 
https://drive.google.com/uc?export=view&id=12GIjfUd1I3UHKWfz_zA6jG6xSkg350WY
https://drive.google.com/uc?export=view&id=17znn0o4UARqw0A6oONfG91cl-BybKI0r

Alle elever kan være med på det udviklingsniveau de er på rent motorisk. 
Vi arbejder med de grove og store bevægelser og går langsomt ned i de små og fine motoriske bevægelser. Der arbejdes med grundlæggende bevægelser, der styrker eleverne på vej til at få en flydende og god håndskrift. Systemet henvender sig fra de 5-8 årige. 

https://drive.google.com/uc?export=view&id=1XEZHRfvUj5Q2RJAOUj_tpyeBbdjXUdr1https://drive.google.com/uc?export=view&id=1Rky2Z9gU6qWLHZmvhZjvLu5yxos-XCI3

Gennem de bevægelser, der er i tegningerne og dansen bliver eleverne opmærksomme på de bevægelser der skal til for at kunne skrive bogstaverne. 

Det at lave de store bevægelser med hele kroppen til musikken har stor betydning og giver eleverne bevægelsen i kroppen inden de skal lave den selvsamme bevægelse på papiret i de tegningerne som kommer efterfølgende. 

Først laver vi bevægelserne med kroppen til musikken. Så går vi i gang med tegningen til musikken. 

Eleverne får klistret et hvidt stykke A3 på deres bord og skal kun have to forskellige farver til rådighed. 
Eleverne skal sidde så de alle kan følge den tegning læreren nu tegner på tavlen. 
Der er nogle helt særlige tegninger der hører sig til de først øvelser. I materialet får man bogen med ideer til flere ugers Skrivedans, en CD og kopiark. 
https://drive.google.com/uc?export=view&id=1CGIAI5toiL2_KmQaZGs1q_mJs2H9ioj6https://drive.google.com/uc?export=view&id=1NWJD7bvov2gc4uH-SX9HvxsOXpr1Ov9o
De gange jeg har arbejdet med det i de mindste klasser har vi i perioder brugt 45 min om ugen.

Den første tegning var vulkan og den næste 8 taller både vandret og lodret. Til sidst fik eleverne en sort tusch og regnede deres tegning op og fandt små mønstre og væsner i deres tegninger. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar