tirsdag den 1. august 2017

Ugeskemarevolutionen - hvorfor og hvordan?


Jeg er blevet rigtig glad for at arbejde med ugesekmarevolutionen i mine klasser. Forberedelsen er blevet nemmere i dagligdagen og det er jo ingen hemmelighed at man aldrig har NOK forberedelse som lærer :o)
Jeg fik en god arbejdsrutine med mine ugeskemaer og det hjalp mig fra uge til uge. Når jeg arbejede med et bestemt emne som f.eks. eventyr, kunne jeg lave skemaer til flere uger af gangen.

Inden jeg kastede mig over denne arbejdsform for et par år tilbage var jeg lidt skeptisk. Hvordan kunne litteratursamtaler integreres i skemaet? Ville eleverne ikke arbejde rigtig meget alene så man måske ikke ville have den samme føling med hver enkel elev og deres faglighed? Skulle eleverne have hver deres eget skema? Hvor meget skulle forældrene inddrages i skemaet? O.s.v.

Jeg læste også bogen, så youtube klip og snakkede med kollegaer, der havde prøvet at arbejde med ugeskema. Brugte meget tid de første par måneder på at rette, tilføje og ændre. Jeg snakkede med eleverne løbende de skulle føle at de var med til at bestemme, at de havde ejerskab.

Til at starte med valgte jeg at kaste mig ud i det. Vidste at jeg i starten skulle være villig til at ændre kurs og dette måtte jeg også gøre et par gange så skemaet blev mit og ikke bare en kopi.
Jeg må tage mine ord og skeptisk i mig igen. Jeg syntes selv jeg har fået lavet et skema, som passer bedst til mig som underviser og til mine eleverne.

Ugeskemaet i 2.klasse blev gennemgået hver mandag i den første time jeg havde eleverne. Det var en kort gennemgang. Jeg har altid undervist i emner, der løber over nogle uger, så opgaverne og temaet var genkendeligt for dem i nogle uger ad gangen.
På ugeskemaet indførste jeg "Ulla tid". Et tidspunkt i ugen, hvor jeg kunne forklare, fortælle, læse op, repetere eller andet. Her fik jeg tid til litteratursamtalerne, CL opgaver, evaluering, gennemgang af ny grammatik og mange andre ting.

Mit ugeskema har en fast plads i klassen og der er kun et skema. Eleverne krydser af på skemaet efter hver time. Inden de bliver sendt ud til frikvarter står jeg i døren og husker dem på at sætte kryd, finde en ven at lege med og have det sjovt :o)

Her i linket kan I se forskellige eksempler på ugeskemaer til 2. og 4.klasse. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar