Velkommen til min hverdag som dansklærer i folkeskolens yngste klasser. Jeg underviser i dansk 1.-5.klasse. Jeg har været med til at skrive bøgerne "Grib litteraturen", "Læselyst" og "Skrivelyst." I 2021 blev jeg færdig som danskvejleder og har på min arbejdsplads funktion som bibliotekar og danskvejleder. I kan følge mig på instagram @ullamarias_klasser eller på @litteratur_til_danskfaget
torsdag den 14. december 2017
"Engelbert H og den sidste chance".
"Gud er virkelig træt af at høre om krig og elendighed og forurening. Gud kalder den engel, der hedder Engelbert H, ind på kontoret og siger: Nu tager du ned på jorden og redder den! Slut med krig og ballade! Og hvis ikke den kan reddes, så lader jeg den gå under!"
Skøn billedroman af Fupz - en sød historie med intertekstualitet, nye ord og vendinger samt mulighed for at arbejde med mange andre analyser, der arbejdes med i klasserummet.
Vi har arbejdet med personkarakteristik og får lige genopfrisket det. Det største fokus vi har i arbejdet med denne bog er nye ord og vendinger.
Vi læser bogen sammen og snakker om ord vi møder. Eleverne skal lære at udfylde "ordkendskabskortet".
Der findes opgaver på skolekom og dansklærerforeningen - nogle gode ideer til arbejde med billedromanen før-under og efter læsning.
Vi startede med en kort snak om "hvad tror vi bogen handler om ved at kigge på forsiden?".
"Hvad betyder: Sidste chance?".
Mens vi læste stoppede vi op og tænkte - når vi mødte ord vi ikke forstod betydningen af snakkede vi om dem og fandt fælles synonymer eller antonymer. I de to første kapitler snakkede vi om ord som: elendighed, ufred, forurening, gøjemøjet, arrig, sunde sig, skummelt, drøner m.m.
Eleverne skal sammenligne historien med historier fra kristendom - hvad har den tilfælles med "Noahs ark" og "skabelsen"?
Efter læsning har jeg lavet enkelte opgaver eleverne kan sidde med selv, derudover skal de skrive om hvad vi på skolen kan gøre for forurening - hvordan kan vi sammen gøre noget ved alt det skrald, der bliver smidt i skolegården?
Etiketter:
Dansk forløb 3.klasse,
Litteraturforløb
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar