onsdag den 31. juli 2019

Den første læsning - Alinea

Hos os har vi "Den første læsning" fra Alinea som klassesæt til 1. og 2.klasse. Jeg kan rigtig godt lide systemet og skal også bruge det her efter ferien, når jeg starter op med 1.klasse.
Jeg anvender systemet men supplerer også med meget andet.

Arbejdet med "Den første læsning" giver en fælles struktur på timerne og en god opstart til 1.klasse. Det kan være svært at starte i 1.klasse og kræver en del "opdragelse" det første stykke tid men også meget genkendelighed.
Måden systemet er bygget op på passer meget godt til den måde jeg underviser på. Systemet til 1.klasse har primært fokus på de lydrette ord, meget sprogligt arbejde og forskellige opgaver i arbejdsbogen. I år har jeg ikke købt arbejdsbogen til eleverne men anvender de opgaver jeg selv har lavet som supplement. Så er det selvfølgelig også bare nogle rigtig søde historier, eleverne virkelig godt kan lide.
Vi har på skolen derudover adgang til systemets portal, her kan eleverne sidde med sjove og lærerige opgaver.

Vi skal prøve ugeskema-revolutionen i 1.klasse (det har jeg ikke prøvet før). Der skal være genkendelige og opgaver som eleverne selv kan sidde med. Her tænker jeg især 30 min. hver uge med portalen. Arbejdet med læsebogen og opgaverne vil være fælles undervisning og den tid på ugen, hvor jeg gennemgår noget på tavlen, hvorefter eleverne laver opgaver, der supplerer det gennemgået.

Jeg har med udgangspunkt i systemets lærervejledning, egne opgaver og hvad jeg har fundet på skolekom lavet en aktivitetsplan - den er nemmere at have med mig rundt :o)

På planen er der links med opgaver. Det er meningen at opgaverne er genkendelighed og derfor er mange af opgaverne de samme men med nye ord.
På min plan har jeg valgt enkelte kapitler ud som vi arbejder med i klassen, mens andre kapitler er til læsning hjemme.

For nogle år siden lavede jeg også en aktivitetsplan til 2.klasse, den har jeg også linket til herunder.
Aktivitetsplanen er mit "redskab" og ikke til forældrene. Jeg ved af erfaring, at der altid opstår noget uforudset så jeg gennem året får lavet ændringer eller tilføjelser.

AKTIVITETSPLAN 1.KLASSE

AKTIVITETSPLAN 2.KLASSE 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar