tirsdag den 12. november 2019

Annas Himmel

FORLØB SOM PDF 

For en del år siden var jeg med i et lærernetværk - her arbejdede vi sammen og videndelte om undervisning på tværs af hele landet. Det var en rigtig spændende tid, hvor jeg lærte rigtig meget og fik utrolig meget med mig til brug i min egen undervisning. Hele formålet med lærernetværket var at udvikle undervisning med fokus på IT og dernæst deling af forløbene. 

IMG_3781.JPGI de to år vi deltog udarbejdede vi hver især undervisningsforløb, der blev lagt ind på materialeplatformen. I det første år (2015) havde jeg dansk i 2. klasse og vi arbejde med billedbogen "Annas Himmel" af Stian Hole. 

Jeg troede faktisk jeg havde lagt mit forløb om billedbogen op herinde - men det er også en del år siden og der er sket meget herinde siden :o) 

Først en snak om forsiden - hvad forestiller bogens forside og hvad kan vi se? Eleverne tømmer billedet for ord. Det kan være fælles på klassen, i mindre grupper eller enkeltvis. 
I bogens fortsats er der billeder af "det regner med søm" og bagerst "det regner med jordbær". 
IMG_3782.JPGEleverne skulle lave en Pixton tegneserie om en dag, hvor de selv oplevede at det regnede med søm eller jordbær.
“Hvordan tror I, man har det, når man synes det regner med søm/jordbær?”
Dette kan også være på papir eller en lille skriveopgave med en tegning til. 

Det kan være en svær tekst at forstå så derfor læste jeg bogen højt tre gange. 
Vi snakkede om teksten og skrev en handlingslinje op på tavlen. Eleverne skulle lave en popplet-lite. En gratis App, hvor eleverne skriver hvad historien handler om og indsætter billeder. Denne Popplet er lavet af elever i 2.klasse. 


Dernæst skulle eleverne lave en VoiceThread på skoletube -  de skulle vælge et billede og indtale, hvad Annas Himmel handler/drejer sig om.  Her skulle de sætte lyd på fortællingen og prøve at genfortælle den.

Da jeg deltog i lærernetværket var jeg en del væk og klassen pædagog havde en del timer alene med klassen. Jeg forsøgte derfor at lave en flipped video til klassen som eleverne skulle arbejde med i den time jeg ikke var der. Det gik virkelig godt og der kom nogle rigtig gode skabelondigte ud af det.

Dette skabelondigt er skrevet af Jasmin 2.klasse :o)


I bogen er der meget billedsprog og sammen fandt vi en del sætninger der skaber indre billeder. Eleverne fik et stykke A5 hvor de skulle tegne på - vælg en sætning og tegn hvad sætningen fortæller. 

Mærke i luften at far er rastløs Skyerne har travlt
Se alt med lukkede øjne Kaffekanden og elefanten er i familie med hinanden
Mor sender huskesedler Svalerne skriver med sløjfeskrift
Solsikken er solens lillesøster Fugle er blomster som flyver
Gud holder øje med os alle Alt har to sider, et spejl har to sider
Hul i himlen

Dette var mit første forløb med billedbog, som har været med til at udvikle min praksis. At arbejde med billedbøger i undervisningen giver mulighed for at arbejde med litteraturen på en ny og spændende måde. 
Billedbøgerne handler om begivenheder og hvad mennesker kommer ud for og danskfaget handler i den grad om identitet!  Tekst og billede giver så meget mere end, hvis vi har det hver for sig. 
Med billedbøger kan vi ikke øve læsetræning - men vi kan øve andre former for læsning: læseforståelsen, ordforråd, viden om sprog, litterære viden f.eks. genre og teksttypekendskab.



himlen står under vand


Ingen kommentarer:

Send en kommentar