mandag den 20. januar 2020

#griblitteraturen

Jeg er meget spændt.
For lidt over et år siden blev jeg kontaktet af Ayoe Quist Henkel. Ayoe er forfatter til en del bøger og artikler og arbejder til daglig ved læreruddannelsen i Silkeborg. Hun havde set min instagram og ville høre om jeg havde lyst til at være med til at skrive en bog. VILDT..... Jeg blev meget glad og stolt. Mest ydmyg for tænk engang, at jeg skulle være med til det. 
Igennem det sidste år har jeg sammen med 3 andre dygtige lærere fra Jylland og Ayoe arbejdet på en lærerhenvendt bog til litteraturundervisningen. Bogen henvender sig til lærerstudererende, dansklærere og andre interesseret.

I bogen har vi samlet 50 meningsfulde didaktiske greb til litteraturundervisningen. Bogen er delt op i 5 forskellige faser alle med ideer til litteraturarbejdet i indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen, der alle er afprøvet i undervisningen.
Faserne er: Stemthed, tekståbnere, tekstfordybere, teksttænkere og verdensvendthed.

Mit biddrag har primært været med greb til indskolingen og forskellige ideer til arbejdet med litteratur i de mindste klasser.
Bogen udkommer til sommer 2020 fra Gyldendal.

På instagram har vi lavet vores egen profil (Grib_litteraturen), hvor vi vil dele vores ideer til litteraturundervisningen. Jeg glæder mig meget til at vise den frem og ikke mindst spændt på, hvordan det hele kommer til at se ud og hvordan modtagelsen af den bliver.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar