tirsdag den 3. december 2019

Visuel fortolkning i 1.klasse


I 1.klasse har vi læst billedbogen "Hermans have". Bogen handler om Herman der bor i en have, hvor han slet ikke vil have fremmede ind. Han sætter et stort hegn op omkring haven for at holde alle ude. Der kommer enkelte væsner som vil have hjælp men Herman afviser dem. En aften begynder det at rumle, brage og larme udenfor. Næste morgen får Herman et chok da han ser at jorden er gået i stykker og nu svæver han rundt helt alene. Nu er det ikke så sjovt at være alene alligevel. Men de små væsner ser ham og sammen bruger de Hermans hegn til at samle jorden igen. Bogen slutter lykkeligt og Herman inviterer væsenerne med ind i hans have.

Det var en rigtig god bog til klassetrinnet og eleverne kunne sagtens tolke på bogens tema og hvad de syntes Herman skulle have gjort i stedet for at afvise. Det var en god snak omkring venskaber, nye venner og især det vi tit snakker om i klassen: Må man sige nej, hvis andre kommer og spørger om de må være med i legen?

Det er meget normalt i 1.klasse at dette skaber en del konflikter fordi man hurtigt kan føle sig udenfor og eleverne i min 1.klasse har meget med: Vi vil gerne lege alene... Det var denne bog god til at få snakke hen på - hvordan ville bogen havde været anderledes, hvis nu Herman havde budt væsenerne ind i hans have og hvad nu hvis de ikke ville hjælpe ham sidst i bogen da han var helt alene?

Eleverne blev sat sammen to og skulle udarbejde en visualisering/en model, der tog udgangspunkt i teksten og skulle vise det som de syntes var det bedste sted i bogen. Ud fra deres viden og teksten, skulle de omforme og videregive teksternes centrale indhold kreativt i en skotøjeæske.

Formålet var at eleverne skulle omforme deres tekstforståelse til en kreativ proces og udvide deres kompetencer i fremstilling af tekstens hovedindhold: "Hvad er det vigtigste/bedste sted i bogen?" "Hvilket sted i bogen har størst betydning for hele fortællingen?"

Jeg var lidt i tvivl om tiden og hvor længe vi ville være om at lave dette. Vi brugte ca. 8 dansktimer på dette - 4 moduler. Eleverne var virkelig gode til at beslutte, hvordan skotøjsæsken skulle se ud. De startede med at male i æsken og dernæst klippe og klistre blomster, svampe, græs, jordstykker og meget mere som blev sat ind i æsken.



Billedkunstlæreren i mig titter frem ind imellem i lignende litteraturforløb som dette. Det er altid mange måder i arbejdet med visuelle fortolkninger. Krav til fortolkning i forbindelse med teksten kan være tema, personer, forfatter eller andet som eleverne skal fokusere på i deres visuelle fremstilling.











Nu står elevernes æsker på skolens PLC til udstilling. De er meget stolte og det er jeg bestemt også. I morgen skal jeg vise dem billedet på instagram, hvor forfatteren og bogens illustrator skriver deres arbejde er flot :o) Det er altid et stort HIT, når man kan fortælle, at forfatteren eller i dette tilfælde illustratoren har kommenteret på noget eller ligefrem sat deres autogram i bogen.


























Ingen kommentarer:

Send en kommentar