Det var en rigtig god bog til klassetrinnet og eleverne kunne sagtens tolke på bogens tema og hvad de syntes Herman skulle have gjort i stedet for at afvise. Det var en god snak omkring venskaber, nye venner og især det vi tit snakker om i klassen: Må man sige nej, hvis andre kommer og spørger om de må være med i legen?
Det er meget normalt i 1.klasse at dette skaber en del konflikter fordi man hurtigt kan føle sig udenfor og eleverne i min 1.klasse har meget med: Vi vil gerne lege alene... Det var denne bog god til at få snakke hen på - hvordan ville bogen havde været anderledes, hvis nu Herman havde budt væsenerne ind i hans have og hvad nu hvis de ikke ville hjælpe ham sidst i bogen da han var helt alene?

Formålet var at eleverne skulle omforme deres tekstforståelse til en kreativ proces og udvide deres kompetencer i fremstilling af tekstens hovedindhold: "Hvad er det vigtigste/bedste sted i bogen?" "Hvilket sted i bogen har størst betydning for hele fortællingen?"
Jeg var lidt i tvivl om tiden og hvor længe vi ville være om at lave dette. Vi brugte ca. 8 dansktimer på dette - 4 moduler. Eleverne var virkelig gode til at beslutte, hvordan skotøjsæsken skulle se ud. De startede med at male i æsken og dernæst klippe og klistre blomster, svampe, græs, jordstykker og meget mere som blev sat ind i æsken.

Billedkunstlæreren i mig titter frem ind imellem i lignende litteraturforløb som dette. Det er altid mange måder i arbejdet med visuelle fortolkninger. Krav til fortolkning i forbindelse med teksten kan være tema, personer, forfatter eller andet som eleverne skal fokusere på i deres visuelle fremstilling.

Nu står elevernes æsker på skolens PLC til udstilling. De er meget stolte og det er jeg bestemt også. I morgen skal jeg vise dem billedet på instagram, hvor forfatteren og bogens illustrator skriver deres arbejde er flot :o) Det er altid et stort HIT, når man kan fortælle, at forfatteren eller i dette tilfælde illustratoren har kommenteret på noget eller ligefrem sat deres autogram i bogen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar