torsdag den 5. marts 2020

Dialogisk læsning

I de mindste klasser er arbejdet med dialogisk læsning MEGA vigtigt - at få udviklet børnens sprog gennem samtale om en bestemt bog.

I forbindelse med Aprilfestival i kommunen har Dorthe (danskvaerelset) og jeg lavet en del workshop sammen med fagfolk omkring musik/sprog, drama/sprog og billedkunst/sprog. Vi har stået for sprogdelene og skulle kæde det praktisk/musiske  og æstetiske sammen med sprogtilegnelsen helt fra vuggestuepædagogen til læreren i 9.klasse.

Det har været en meget spændende proces som vi ikke er helt færdige med endnu. Vi mangler den sidste del af workshoppen og glæder os meget til at møde deltagere igen.
Vi opdagede hurtigt, at deltagere primært var pædagoger og derfor gik vi hjem og fandt litteratur, som passede lidt mere til de mindste. Derudover har vi også lavet tre læseguides til dialogisk læsning, der sagtens kan bruges til eleverne i indskolingen.

Det er til "Lille frøken Pingelpot" som vi har brugt i forbindelse med musik workshoppen. Pædagogerne skal rappe og lave rytme/bevægelser sammen med børnene til det lille vers, der er i bogen.
Så har vi anvendt "Røver" til workshoppen om drama - at leve sig ind i rollen som en røver og lade børnene iføre sig små masker så de kan "liste afsted på tå" som en rigtig røver.
Sidst har vi til workshoppen om billedkunst brugt den nye billedbog "Det meget, meget, meget farlige monster". Her skal børnene tegne/male monster og snakke om kroppen indeni.

Der findes mange fantastiske bøger til dialogisk læsning. Det vigtigste er samtalen om bogen og ordene i teksten, der er med til at udvikle børnens ordforråd.

Den sidste bog er en ny udgivelse fra Høst og Søn om familiemønster. En fin farverig fortælling på vers, der ligger op til snakken omkring familier. En rigtig fin billedbog også til dialogisk læsning for de mindste.

Røver
Monster
Pingelpot
Fantastiske familier

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar