mandag den 16. marts 2020

Kære forældre - find hyggesokkerne frem


Iført hyggesokker og slap af tøj, sidder jeg overfor min mand ved vores spisebord i køkkenet.
Vores tre børn er sat i gang med læsning, bagning til hygge i eftermiddag og luftning af vores lille hund.
De sidste par dage, hvad været mærkelige og surealistiske. Ligesom en amerikansk film. Danmark er lukket ned og jeg sidder herhjemme
og fjernunderviser. Det må være det mest brugte ord på facebook, bortset fra Corona i disse dage. Alle herhjemme jublede højt, da beskeden om
lukning bredte sig sent onsdag aften. Jeg skal da ærligt indrømme, at jeg selv, for en kort stund, var lidt glad. Men da situationen blev sat i
perspektiv var det straks noget andet. For jeg vil da meget hellere på arbejde. Sikker på at mine eleverne også hellere vil i skole.
En ting er helt sikkert - mine egne børn vil hellere i skole, end have mig som lærer i 14 dage 😉.


Da jeg mødte ind på arbejde torsdag morgen, var det til en skole, hvor vi var flere voksne end børn.
Ingen vidste lige præcis, hvad der skulle ske men sammen fandt vi på nogle gode løsninger og sammen
hjalp vi hinanden. det vigtigt var at få givet forældre besked om, hvad der skal ske de næste 14 dage.
Jeg overvejede meget, hvad jeg skulle kommunikere ud til mine forældre. Samtidig meget vigtigt for
mig at tydeliggøre overfor mine forældre, ring eller skrive endelig, hvis i har nogle spørgsmål.
Min telefon er åben. Meget inspireret af Katja Gottlieb, der i slutningen af sidste uge skrev et indlæg på facebook som
efterfølgende er delt rigtig mange gange.


Så kære forældre, benyt nu muligheden for at arbejde med helt fundamental indlæring på andre
måder end det skolske, nu vi alle alligevel skal være hjemme. Så skal jeg nok sørge for at indhente det
forsømte, når vi mødes igen. Helt oplagt er det jo at bage. På den måde arbejder I med læsning og hovedregning.
Man øver sig i at forstå en instruerende tekst, man måler, vejer og lægger sammen. En instruerende tekst skal læses på en anden måde end en
fortælling og det kræver øvelse. Skal i se en film og så find en med undertekster. Det kræver træning at kunne følge med på
underteksterne, der skal afkodning være på plads og læsehastigheden bliver øvet.


Klip en masse bogstaver ud og spil "Scrabble", hvis i ikke har spillet. Lad børnene stave små ord eller
hvis i alligevel skal ude og handle så find et blad med lette kryds og tværs. Herhjemme har vi brætspillet
"Rummikub" og vores børn elsker at spille det. Det findes både med bogstaver
og tal. Lær at spille kortspillet 500 eller yatzy, så lære man at vente på tur og tabe i spil ☺️
Send jeres børn ud på vejen med cykler, sjippetov, rulleskøjter eller andet. Der skal frisk luft til men samtidig
noget som øver deres motorik. Gå en tur i skoven. Tag en gammeldags flora- eller faunabog med, eller brug
en app. Find ti træer, ti buske, ti fugle. Lær om løvtræer og nåletræer. Det lyder banalt, men er mere end mange
børn kan i dag. Øvelsen kan endda laves i haven, hvis man ikke har en skov i nærheden.
Jeg har fuld forståelse for, at elever ikke kan kende forskel på de fire mest almindelige kornsorter.
Men at man ikke kan kende forskel på almindelige danske træer, det er da lidt skørt 😉.


Find et kort, en globus eller et atlas frem og snak om verdens lande, det er forbavsende få elever,
der ved hvad landene hedder og at Jylland er en del af Danmark. Snak om verdensdele, hovedstæder og verdenshavene.
Tal om og tegn talemåder, så jeres børn ved, hvad det vil sige ’springe over, hvor gærdet er lavest’
eller at ’være i kridthuset’. Læs i en bog, helst af papir. Lidt hver dag. Tal om handlingen undervejs.
Tal om svære ord. Læs for dit barn, det er hyggeligt og udvikler barnets sprog.
Har i ikke en fysisk bog, er der mulighed for at anvende www.læsløs.dk , www.superbog.dk
eller www.frilæsning.dk i disse dage, hvor alle forlag har åbnet op for fri adgang.
Bibliotekerne er lukket men på ereolen kan der lånes bøger. Maneno tilbyder nu gratis adgang de næste 14 dage, det er en app med helt lette
bøger til de mindste elever.


Få lært klokken. På et gammeldags, analogt ur. Få lært at binde snørebånd. Og øve den lille tabel.
Klip gækkebreve, skriv et brev, send dem til de bedsteforældre, man alligevel ikke kan besøge.
Skrivning og læsning går hånd i hånd og skal holdes ved lige, så skriv dagbog, hver dag.Skal i se en film, så find
en børnefilm på engelsk så sproget bliver leget ind. Snak engelsk mens i spiser aftensmad. Hvad hedder de forskellige ting i har i huset?
På youtube findes der mange forskellige engelske børnesange om tal,
farver og vejret. Hvis I bager, læser, snakker, skriver, klipper, spiller eller lærer jeres børn at kende forskel
på et fyrretræ og et bøgetræ, har de allerede lært rigtig meget vi kan arbejde videre med, når vi ses i skolen igen.

Så find hyggesokkerne frem, bliv inden døre og nyd tiden med jeres børn.
Vi kan hurtigt få en travl hverdag tilbage igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar