I litteraturundervisningen vægtes den æstetiske dimension og forståelse, fantasi og følelser bliver de tre overbegreber jeg sørger for at have med i min planlægning.
Arbejdet med en billedbog og litteratur behøver ikke altid være længere forløb, der varer i flere uger.
I 2.klasse har vi læst billedbogen “Min hale” af Lilja Scherfig og Signe Kjær. En smuk og farverig billedbog med en barsk fortælling.
Vi startede med at kigge på forsiden og eleverne skulle forestille sig at de var pigen på billedet. Eleverne skulle dernæst skrive et sansedigt. De fik nogle startsætninger så de bedre kunne skrive, hvad de tænkte, følte og mærkede.
Jeg samlede elevernes sætninger og skrev dem op på karton. Jeg valgte enkelte af dem ud som eleverne til sidst i forløbet skulle tegne efter.
Vi læste bogen og snakkede om handlingen og bogens tematik - selvfølgelig med det for øje at eleverne kun går i 2.klasse og hvad de kan bringe med ind i fortællingen af egen forståelse.
At inddrage en sansemæssige tilgange til litteraturen skal gerne være en naturlig del af elevernes litteraturundervisningen og være en rød tråd gennem hele skolegangen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar