søndag den 24. september 2023

Skrivning i 1.klasse

Vi skriver lidt hver dag

Eleverne havde i slutningen af 0.klasse arbejdet med opdagende skrivning og det er tydeligt at mærke, at de er vant til at skrivning og det ikke er noget, der er svært og det at give sig i kast med "bare" at skrive kommer dem nemt. De børnestaver eller låner ord fra mig som jeg har skrevet på tavlen. 

Jeg har printet nogle bogstavstrimler som deles ud inden vi går i gang. Disse strimler bruger eleverne, når de skal stave til forskellige ord og ikke helt kan huske, hvordan enkelte bogstaver ser ud eller hvilke bogstaver, der hører til en bestemt lyd i et ord de er ved at skrive. 

Eleverne har to skrivehæfte. 

Et lyserødt hæfte, hvor vi skriver og tegner om forskellige emner. Det kan være om en fortælling jeg har læst, om hvordan weekenden har været, hvad har vi lavet i timen eller hvis der har været et bestemt emne vi har snakket om som fx. hvordan man er en god ven, så har de skrevet og tegnet om det. 

Inden vi går i gang med at skrive fortæller jeg om det eleverne skal skrive om. De kommer med ideer til sætninger som vi kan bruge og dem skriver jeg op på tavlen. De elever, der synes det er svært låner mine sætninger som de skriver i deres hæfter. 

Jeg har en fast time, hver uge, hvor vi skriver om et bestemt emne som jeg på forhånd har besluttet men de andre dage, er det vi skriver, noget som lige dukker op eller en del af den anden undervisning. I det blå hæfter skriver vi pæne bogstaver - her øver eleverne sig på at skrive bogstaverne i den rigtige retning, højde og gøre sig umage. 

I dette hæftet startede jeg ud med at skrive ens bogstaver eller former som alle skulle skrive og så er det forskelligt, hvor langt de hver især når. Jeg tager hæftet med mig og skriver nye bogstaver eller former til hver enkel elev. Hvis jeg kan se, at en elev har svært ved d eller g så får de nogle ekstra linjer med dette. Så nu er opgaverne de får meget forskellige og niveaudelt. 

Jeg samler altid elevernes hæfter ind. Jeg sætter klistermærker i deres lyderøde hæfte og læser og kigger det igennem som de har lavet og det blå hæfte skriver jeg nye bogstaver eller små ord som de skal skrive næste gang. 

Udover at vi skriver i hæfterne så kommer der også andre små skriveopgaver, hvor eleverne skriver på et stykke papir, en figur fra en fortælling eller andet. Enkelte gange har jeg lavet kopiark med skrivehuse og et tegnefelt, hvor eleverne skriver om et emne og så kan vi hænge dem op i klassen. 

Skrivning bliver noget vi arbejder med hver dag ligesom vi arbejder med læsning hver dag. 







1 kommentar:

  1. Det ser fantastisk ud. Har selv en 1. Klasse og de har ikke arbejdet med opdagende skrivning i 0. Klasse. Det er så svært for dem bare at skrive lidt. Prøver alle greb og alligevel er det svært. 😊

    SvarSlet