tirsdag den 17. oktober 2023

Forskellige skriverammer til 1.klasse

Efter efterårsferien skal vi i 1.klasse læse billedebogen “Efteråret med pindsvinet Pirke.”

Jeg læser bogen op for eleverne, og vi snakker om fortællingen, der er skrevet på små rim, men også om efteråret, og hvad der sker i naturen, når det bliver efterår. I billedbogen er der nemlig små fagtekster i bunden på hver side. 


Inden ferien samlede vi en masse blade, som vi i billedkunst skal bruge til at sætte på en pindsvins krop, og så laminerer jeg deres pindsvin med de fine farvede blade. 

Derudover skal vi skrive lidt om fortællingen og hvad Pirke oplever

Men fokus er, at eleverne skal skrive en lille fagtekst om et pindsvin. Det bruger vi skriverammen til. Jeg skriver sætninger på tavlen, og så skriver eleverne deres små fakta sætninger om pindsvinet ind i skriverammen. 


Når vi skriver i klassen, skriver jeg altid ord eller sætninger på tavlen som eleverne gerne må efterligne, men ellers opfordrer jeg altid til at de selv skal finde på og skrive med deres egne ord. Så kan de altid låne lidt ord eller enkelte sætninger fra det, jeg skriver. 


Så er det også snart Halloween, og vi skal ikke bruge meget tid på det, men jeg tænker, at vi som et lille oplæg til skrivning skal snakke om Halloween, og hvad det er. Ud fra det vi snakker om og finder ud af, så vil jeg gerne have, at eleverne skriver en lille fagtekst om Halloween. 

En god oplæsningsbog til Halloween er “Villads fra Valbys uhyggelige Halloween.” Hvis vi når det, skal eleverne også her skrive og tegne lidt om fortællingen og forsøge at inddele den i start-midte-slutningen. 


I dette link har jeg også vedhæftet et par skriverammer til jul - tænker, at vi skal skrive et brev til julemanden og en ønskeliste.


Forskellige skriverammer






Ingen kommentarer:

Send en kommentar