lørdag den 6. april 2024

Elevsamtaler

Det er den tid på året, hvor vi skal holde skole/hjem samtaler.

Vi har på 1.årgang aftalt, at vi inden samtalerne skal have små trivsels/elevsamtaler
med eleverne. Vi fandt forskellige forslag frem til et teammøde, som vi kiggede lidt på.
Der findes mange forskellige slags udgaver af ark, der kan bruges til samtalerne, og jeg
har også gennem årene brugt mange forskellige. 
Der findes blomster, balloner, skemaer, smileyer og mange andre slags.
Det afhænger meget af, hvilke elever man har, og jeg har brugt mange forskellige.

Den vi fandt frem og besluttede os for at anvende, manglede dog lidt om fagene, så derfor
har jeg lavet min egen udgave. Jeg har selvfølgelig skrevet det, som vi på årgangen har
arbejdet med og formuleret det, så eleverne ved, hvad vi mener. Det har været mange
forskellige slags samtaleark, jeg har anvendt gennem årene, da det også tit afhænger af
de elever, der er i klasserne. 

Når jeg i den kommende uge starter på samtalerne, tager jeg eleverne ud enkeltvis og
snakker med dem om at gå i skole og selvfølgelig alle de forskellige spørgsmål, som er på
arket.
Til samtalerne tager vi arket med og bruger det som udgangspunkt for samtalerne. 
Derudover vil vi også medbringe elevernes egne mapper med alle de produkter, som de har
lavet gennem året. Man skal huske på, at samtalerne kun varer 15 minutter, og jeg er den
evige tidsoptimist.  
Under hvert spørgsmål har jeg sat tre smileyer, og eleverne krydser den smiley,
som de synes passer bedst til udsagnet. 

På denne har jeg ikke fokuseret så meget på faglige mål, men mere på det sociale og på
den enkelte elev, og hvordan de ser sig selv som skoleelev. 

I linket herunder finder du mit bud på et samtaleark til 1.klasse.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar