I 1. klasse er eleverne netop blevet introduceret til navneord. Vi begyndte med et kort afsnit i vores fælles bog, som vi har arbejdet grundigt med. Når vi anvender engangsmaterialer, er det ofte begrænset, hvor meget tid eleverne får til at fordybe sig i et tema eller emne, før vi igen går videre til noget nyt. Derfor er det utroligt vigtigt, at vi supplerer de forskellige sider i bøgerne med ekstra opgaver. Hvis vi kun berører et emne over 3-4 sider, bliver det ikke tilstrækkeligt lagret hos eleverne, og det bliver svært for dem at overføre denne viden til deres egne tekster.
Vi startede med at arbejde med navneord og gennemgik de relevante sider i bogen. Herefter har vi brugt navneordene til hentediktater og lavet forskellige bevægelseslege med dem. Eleverne har skrevet lister, fundet navneord i deres bøger, og vi har skrevet små sætninger, hvor vi særligt har holdt øje med navneordene.
I starten fokuserer vi på at forstå, hvad et navneord er, om der skal være "en" eller "et" foran, og vi har også talt om, hvordan navneordene ændrer sig, når der er flere af dem.
For at gøre det sjovt og interaktivt introducerede jeg en lille bevægelsesleg med en fluesmækker. Eleverne ser et billede af et navneord og løber hen og smækker på "en" eller "et". Ordene på mine slides bruges også til at skrive sætninger med navneordet.
Denne tilgang sikrer, at eleverne får en dybere forståelse af navneord og kan bruge dem korrekt i deres egne tekster
Jeg besøgte 8. klasse for at forberede eleverne til en retstavningsprøve sammen med deres lærer. For at gøre denne forberedelse mere engagerende og lærerig besluttede jeg at lave en bevægelsesleg med fokus på de forskellige ordklasser. På forhånd havde jeg udvalgt enkelte ord fra testen, som eleverne skulle arbejde med. Vi startede med at læse ordene højt og diskutere deres betydning, da mange af dem var nye for eleverne.
Denne aktivitet gav eleverne mulighed for at bevæge sig lidt, samtidig med at de fik styr på, hvilken ordklasse de forskellige ord tilhørte. Eleverne blev aktive og engagerede i processen, hvilket hjalp dem med at forstå og huske ordene bedre. Denne forståelse kunne de så anvende, da de skulle lave deres retskrivning. Arbejdet er langt fra færdigt, og dette er blot en ide af mange til at styrke eleverne.
Det er afgørende at arbejde intensivt med ord og ordforståelse, da det danner fundamentet for elevernes fremtidige sproglige og faglige udvikling. Et stærkt ordforråd og en dyb forståelse af ordklasser er essentielt for at kunne læse, skrive og kommunikere effektivt. Når eleverne lærer at genkende og anvende forskellige typer af ord korrekt, bliver de bedre rustet til at forstå komplekse tekster og udtrykke sig klart og præcist. Ved at integrere varierede og engagerende aktiviteter, som bevægelseslege og skrivning af sætninger, sikrer vi, at eleverne ikke blot lærer ord, men også forstår deres anvendelse i forskellige kontekster samt forsøger at danne en kobling mellem sprog og tekster. Det er en svær kobling, men det bliver ikke lagret hos eleverne, hvis de ikke kan anvende ordene i deres korrekte form i egne tekster.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar