mandag den 19. februar 2024

Læsestrategier - Rimstrategien

Når du arbejder med de mindste klasser og læring af læsestrategier, handler det om at gøre læsningen sjov og interaktiv. Brug farverige billeder og spil for at lære dem at forbinde lyde med bogstaver. At lære eleverne at anvende læsestrategier er vigtigt af flere grunde. Først og fremmest hjælper det dem med at forstå og bearbejde informationen i tekster, hvilket er afgørende.

Læsestrategier lærer eleverne at møde udfordringer under læsning, såsom ukendte ord eller komplekse sætninger. Men jeg synes nogle gange, at det kan være svært, at finde gode opgaver, der kan anvendes i undervisningen. Derfor gennemgår jeg tit læsestrategierne i kendte tekster og derefter giver jeg dem forskellige spil, der træner netop dette.

Her i 1.klasse har jeg introduceret dem til det der kaldes "rim-strategien." Kan eleverne læse enkelte ord som -ur eller -at, er det nemt at sætte forskellige forlyde foran og eleverne oplever, at de pludselig kan læse mange forskellige ord, hvilket styrker troen på deres egne evne indenfor læsning og giver succesoplevelser.

En aktivitet kan være disse læsehjul, hvor eleverne læser, skriver ordene ned og måske skriver de også enkelte sætninger med nogle af ordene.

LÆSEHJUL

(der kommer mere til, når jeg finder på flere opgaver til dette)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar