mandag den 6. maj 2019

FL og morfemer

I øjeblikket har vi flydende læsning (FL) på programmet i både 4. og 5.klasse.

Inden påskeferie havde jeg en læsesamtale med hver elev. En snak om læsning hjemme, en snak om bøger og en lixtest. Vi har indkøbt den nye kopimappe fra FL. Der er rigtig mange gode tekster i som kan bruges til testning og efterfølgende læsning.
Hver elev har fået en mappe med tekster der passer til deres lixniveau. Jeg har sat dem sammen med en læsemakker og når de læser 20 min. tre gange om ugen skal de følges ad.

Teksterne læses tre gange så vi snakker meget om hvorfor, eleverne peger for hinanden og lære hvordan man er aktiv lytter.
Men allerede efter en uge fortæller eleverne godt om det og kan mærke at de bliver bedre og hurtigere til at læse ved den gentagende læsning.

Eleverne i 4.klasse har siden slut 1.klasse været vant til dette intensive læsekursus og ikke mindst læsesamtalerne som de altid ser meget frem til. De vil så gerne vise, at de er blevet bedre til at læse.

Undervejs gennem dette forløb arbejder vi med forskellige læsestrategier - nu er det 4.klasse så gennemgik morfemer, først på tavlen med eksempler, hvor jeg modelleret, så lidt tekst på tavlen, hvor jeg viste hvordan man kunne genkende dem.
Rodmorfemer, bøjningsmorfemer, afledningsmorfemer m.m.

I den forbindelse har jeg lavet nogle ophæng til klassen med morfemer - dem kan i se her. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar