tirsdag den 21. maj 2019

"Du og jeg" - en billedbog om sorg

FORLØB SOM PDF FORMAT 

Billedbogen "Du og jeg" af Stian Hole og Synne Lea er endnu et smukt mesterværk ud af mange fra deres hænder.



Når vi i mine klasser arbejder med litteratur anvender jeg tit den strategi jeg engang hørte på et kursus 40-20-40
At arbejdet med litteraturen skal fordeles således, at de 40 er forforståelsen, inden vi læser teksten. De 20 er arbejdet med teksten og de litterære analyseparameter vi kender som personkarakteristik, miljøbeskrivelse og mange flere. De sidste 40 er arbejdet med teksten efter den er læst. Det er her vi gravere dybere ned og kigger på bogens udefra.

Da jeg første gang læste denne smukke og meget poetiske billedbog blev jeg helt forgabt i billederne. Billederne kan ikke lade være med at byde læseren indenfor i en helt ny verden. Da vi så skulle læse denne bog i 5.klasse prøvede jeg med et andet udgangspunkt end 40-20-40.

Vi kiggede selvfølgelig på forsiden og billedet - men det blev en meget kort snak. Dernæst gennemgik langsomt alle billederne uden at læse og uden at sige noget. Kun afbrudt af min stille stemme "bladr".
Efter kunne vi snakke om fortællingen. Snakke om elevernes umiddelbare opfattelse af bogen, stemningen og handlingen. Der kom helt automatisk nogle spørgsmål fra eleverne som jeg ikke svarede på men skrev ned.

Eleverne fik en lille skriveopgave på 10 min. Opgaven lød således: 
- skriv hvad du tror bogen handler om og begrund hvorfor
- skriv, hvad du kommer til at tænke på, nu du har set billederne
- minder denne bog dig om noget andet

Nu kunne jeg læse bogen op og brugt meget tid på dette - en langsom læsning der skulle give plads til endnu et tankemylder hos mine elever.
Eleverne skulle i næste opgave vælge et billede og tekstestykket og undersøde samspillet mellem disse to modaliteter. Først alene dernæst i mindre grupper, hvor de fik sat ord på deres tanker omkring billede og tekst.
- viser ord og billede samme stemning, begrund
- hvor kan man se ligheder og forskelle

Jeg vil lige sige, at vi i klasse har arbejdet meget med, hvordan man arbejder i grupper og ikke mindst hvordan man begrunder. Det var svært for nogen men opgaven lykkes bedre end forventet. Eleverne var også gode til at stille hinanden spørgsmål for at få mere uddybende svar.

Jeg udvalgt dette billede fra bogen til den næste opgave.
Vi brugte app "photospeak" (der findes en anden udgave til android, som kan det samme).
Eleverne skulle lægge billede ind og tale til (virkelig nem app).
- hvad tænker hun lige her på dette billede?
- hvilke tanker flyver gennem hendes hoved?
- hvordan mon hun har det?
Husk brug en "jeg stemme".

Jeg brugte nogle tekståbnere for at hjælpe enkelte elever:
- jeg synes...
- jeg mærker...
- jeg føler...


En opgave jeg altid anvender, når vi arbejder med billedebøger er Tøm et billede for ord
Denne opgave tog vi først på klassen sammen og dernæst skulle eleverne selv vælge et andet billede i bogen og skrive på samme måde i deres eget dokument.

Sidste opgave en billedecollage med SORG som tema. Eleverne kunne vælge den digitale udgave og bruge deres telefon eller IPad. De tog billeder og satte sammen til en fotocollage. Den anden udgave var almindelig klippe-klistre. Vi fandt en masse gamle blade, sakse, lim og gik så i gang med at klippe og rive billeder ud.

Hvis i ikke kender bogen skal i absolut låne den. Jeg vil anbefale at læse den fra mellemtrinnet og op.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar