søndag den 7. januar 2024

Ordkort og stavelser i 1.klasse

I danskundervisningen bruger jeg tit forskellige ordkort, og nu har jeg lavet mine egne. Det er primært lydrette ord. De ordkort jeg har fra tidligere er ikke med lydrette ord og er alt for svære for elever i 1.klasse. 

Vi kan bruge ordkortene til mange forskellige typer af opgaver og aktiviteter. 

  • Quiz og byt - hvor eleverne skal stave til de forskellige ord. 
  • Hentediktat 
  • Læs og stav til ordet med eks. scrabble bogstaver, og så skriver de ordet i deres kladdehæfte.
  • Skriv små sætninger med enkelte ord fra kortene. 

Det kan være: 

I linket her kan du finde ordkortene, som blot skal printes ud og lamineres. 



I sidste uge arbejdede vi med stavelser. Eleverne skulle prikke vokaler og tælle stavelser.

Normalt når jeg laver sådanne opgaver, plejer jeg altid at tage udgangspunkt i de fælles tekster, vi læser. Jeg vælger nogle ord fra teksten, som vi så arbejder med. 

Men lige nu skal eleverne blot have styr på vokalerne, og hvordan de prikker og tæller. Derfor har jeg lavet enkelte sider med tilfældige ord, som vi skal arbejde med. 


Næste gang vi arbejder med en fælles tekst fra eks. en fælles læsebog eller en billedbog, laver jeg opgaver med stavelser og bruger ord som eleverne har stødt på i teksten. 


Tidligere har jeg også i denne slags opgaver lavet linjer, hvor eleverne har prikket vokaler, talt stavelser og dernæst delt ordet på en linje. Det har jeg ikke valgt at gøre denne gang. I første omgang skal de blot lære at prikke og tælle. 


I linket her kan du finde opgaverne med stavelser. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar