mandag den 2. februar 2015

Eventyremne i 2.klasse.

Vi har i hele januar arbejdet med eventyr i 2. klasse.

Målene for dette emne: 

Skal kunne/vide:


- Jeg skal kunne tale om teksterne ud fra, hvordan jeg oplever dem
- Jeg skal kunne tale om, hvad der er særligt ved genren eventyr
- Jeg skal kunne leve mig ind i teksterne og identificere mig med
personerne
- Jeg skal kunne beskrive enkelte eventyrfigur
- Jeg skal vide hvad handlingsbroen
- Jeg skal kunne dele et eventyr op i hjem - ude - hjemme

- Jeg skal kunne genfortælle et eventyrs handling
- Jeg skal vide hvad modsætninger er og komme med eksempler.


Vi er ved at omdanne vores ekstralokale til et helt eventyrrum. Onsdag i uge 8 har vi inviteret forældre og bedsteforældre på kaffe så vi kan vise frem, hvad vi har lært. 

Vi har læst og arbejdet med forskellige eventyr af både Bdr. Grimm og H.C.Andersen. 
Vi har hørt om Rødhætte, Konen i muddergrøften, Klods Hans, Prinsessen på ærten, Fyrtøjet og Den standhaftige tinsoldat. Derudover har vi set og hørt andre eventyr til spisning. 

Vi har selvfølgelig udfra vores mål arbejdet med personbeskrivelse af Danserinden og Tinsoldaten, Tegneserie af Fyrtøjet. Delt Prinsessen på ærten og Klods Hans op i handlingsbroen, Fundet modsætninger og ligheder fra Rødhætte og Prinsessen på ærten. 
Derudover har vi arbejdet med de forskellige genretræk og ledt efter dem i de forskellige eventyr. 

Vi har lavet riv billeder af forskellige eventyrhuse og klippe/klistret Prinsessen på ærtens seng. 

Eleverne har tegnet deres egen eventyrfigur og er nu igang med at skrive et eventyr om figuren. Eventyret skulle starte med "Der var engang", have tallet 3 også skulle de alle arbejde på at der i deres eventyr skulle opstå et problem så "helten" kunne få belønning. 

Det sidste jeg håber på vi når er at bruge vores nyindkøbte Lego Story Starter og bygge et eventyr op.

Der kommer billeder senere på ugen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar