fredag den 16. november 2018

"Jeg er William" af Kim Fupz Aakeson

FORLØB SOM PDF - ELEVOPGAVER SOM PDF

Eleverne i 4.klasse var med skolen i biografen og så filmatiseringen
af bogen "Jeg er William" fra 2013.

Det er ingen hemmelighed at en af mine yndlingforfattere er Kim Fupz og jeg hvert år har (uanset klassetrin) noget af hans litteratur ind i min årsplan.
I 4.klasse skal vi senere på året have om hans forfatterskab men der er SÅ mange sjove, spændende, sørgelige og finurlige bøger at vælge imellem at vi i år også læser en fælles bog af Fupz.

Jeg har før brugt romanen i 4.klasse og har faktisk beskrevet et forløb herinde "Romanforløb i 4.klasse".

I år arbejder vi dog lidt anderledes med bogen - jeg afprøver lidt andet. Det er allerede et andet udgangspunkt da eleverne allerede har set filmen (jeg kunne ikke få bogen inden vi skulle i biografen - så derfor den rækkefølge :O) .

I arbejdet med bogen har jeg valgt at læse de fleste kapitler op. Enkelte kapitler læser eleverne i mindre grupper (vi øver oplæsning) - de kapitler, hvor de skal dykke ned i teksten og finde spor.

Til hvert kapitel har jeg udvalgt enkelte svære ord - ord som vi ikke kender men snakker om eks. bungalow, krybekælder, import/eksport, stereoanlæg o.s.v. 
Jeg har skrevet ordene op på karton og de bliver sat op i klassen.

Til kapitel 3 får eleverne en lille tegneopgaver - find i teksten spor på, hvordan Djernis´ sted er beskrevet. Eleverne nærlæser kapitlet og tegner. Vi har ikke IPad men kunne også bygges i minecraft.

Personbeskrivelse af William, morbror Niels, Viola og Martin er også en vigtig opgave. Eleverne skal være detektiver og finde spor i teksten, der beskriver deres indre og ydre og især Williams udvikling som hovedperson igennem bogen.

Til slut skal eleverne præsenteres for aktantmodellen og vi prøver at udfylde den.

Man kunne vælge at lave en foldebog, en animoto eller andet som afslutning men jeg har planlagt at mine elever inden jul har lavet en booktrailer. 

Jeg har altid i arbejdet med litteratur nogle grammatiske ekstraopgaver. I næste uge skal mine elever bl.a arbejde med ordklasserne navneord og udsagnsord - de skal finde dem på en bestemt side jeg har udvalgt fra bogen. Derudover kunne andre grammatiske opgaver være:

  • At sætte punktummer i et afsnit fra bogen jeg har skrevet over. 
  • Omskrive et stykke tekst fra nutid til datid. 
  • Finde sammensatte ord og dele dem. 
  • Finde ord med korte og lange vokaler.
  • o.s.v
Der er utallige muligheder, det kommer an på hvad eleverne skal lære. Vi har særligt fokus på ordklasserne og sammensatte ord i øjeblikket så derfor laver jeg også opgaver til det.

At arbejde med skrivning i hverdagen gør jeg rigtig meget ud af - det handler ikke kun om skriften men små skriveopgaver i forbindelse med den litteratur vi læser.
Vi har ikke brugt videre digtning - hvad tror vi der videre sker i bogen, for eleverne har set filmen men vi har brugt tekståbnere for at sætte ord på, hvad William egentlig tænker og føler.
Hvad står der mellem linjerne?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar