Der bliver udgivet flere og flere letlæsningsbøger og især små faktabøger til de mindste elever. Der er mange af mine elever, der elsker at læse dem. Vi har altid en hel kasse med letfakta i klassen. Det hjælper altid lidt på læseglæden hos især drengene, hvis de får lov til at læse en faktabog indimellem.
Men hvordan læser man en faktabog og finder de vigtigste informationer?
Det multimodale element i faktabøgerne er noget vi i 2.klasse har arbejdet med de sidste par uger så eleverne kunne blive mere bevidste om, hvordan de læser fakta. Vi har snakket om faktabokse, billedtekst, diagrammer, indholdsfortegnelse og især lært at kende forskel på fakta og fiktionsbøger.
Når eleverne læser fagtekster er der en del ord som vi snakkede betydning af undervejs. Eleverne skulle sørge for at skrive eller markerer de ord som de ikke forstod.
Først lavede vi et tankekort fælles på hele klassen om GIRAFFEN. Eleverne brainstormede og vi skrev ned, hvad vi allerede vidste om giraffen. Jeg præsenterede eleverne for de 7 f'er:
- Findested
- Føde
- Formering
- Familie
- Form
- Farve
- Fjender
Vi læst en fælles bog om GIRAFFEN - jeg havde lånt en kasse med letfakta fra CFU som vi læste sammen. Undervejs snakkede vi meget om selve teksten, billederne og hvilke informationer vi kunne trække ud af teksten. Vi snakkede om de korte men meget præcise sætninger. At billeder og tekst passer sammen. Eleverne udfyldt et to-kolonnenotat om de informationer vi fik i teksten undervejs i vores læsning. De sad sammen med en makker og skrev små stikord ned på notatet.
Hvad var vigtigst at vide om giraffen?
Eleverne havde nu en masse stikord og skulle selv skrive små sætninger om giraffen. Vi skrev på computeren denne gang og eleverne skulle også lære at sætte billeder ind. Til at starte med skrev jeg små sætninger på tavlen. Det var svært ikke at skrive lige præcis det, som stod i teksten men så arbejde vi med at ændre sætningerne så de blev mere til vores egne. Jeg skrev eks. en sætning fra bogen op på tavlen og vi fandt på nye verber og en ny ordstilling så vi kunne ændre i teksten og ikke bare skrev direkte af.
De 7 f'er blev anvendtfor at holde eleverne fast i de informationer som en fagtekst skal indholde. Vi skrev sætninger til hver af de 7 f'er som eleverne så brugte til deres tekst.
Inden timen sluttede gennemgik jeg sammen med eleverne en eller to af deres tekster på tavlen. Vi snakkede om, sætningerne og hvordan de enkelte elever havde valgt at skrive om giraffen.
Vi havde en tjekliste på tavlen så eleverne hele tiden kunne holde øje med, hvor langt de var nået.
Hvad skulle deres fagtekst indholde?
- Overskrift
- De 7 f'er
- Billeder
- Punktum
- Store/små bogstaver
- Navn
Og til sidst en fin tegning af en giraf.
Så fint et forløb om faglig læsning og skrivning. Jeg har hvert år et forløb om faglig læsning/skrivning og for en del år siden var det om en ELEFANT.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar