lørdag den 11. september 2021

Årsplanlægning

Flere har henvendt sig og spurgt om de må se min årsplan. Det er ikke af uvilje, at jeg ikke deler den, men situationen er bare det, at jeg egentlig ikke har en fuldstændig færdig og køreklar årsplan. 

Gennem årene har jeg arbejdet på mange forskellige måder med årsplanlægning. Da jeg var helt nyuddannet, brugte jeg de første mange år utrolig meget tid på at detailplanlægning af de enkelte forløb, emner og uger inden skoleårets start.. Det var et kæmpe arbejde, men også utrolig nemt for mig, når skoleåret først var i gang. 


Dengang skrev jeg i mit eget dokument men nu skal vi ligesom de fleste skrive på de platforme som kommunerne har indkøbt. Vi bruger Min Uddannelse i Holbæk og her har jeg sammen med min danskmakker skrevet årsplanen ned i overskrifter. Da jeg i år har skiftet job, var det være svært at skrive for meget i detaljer, da jeg selvfølgelig ikke kendte eleverne på forhånd. Derudover plejer jeg også allerede i marts/april at tænke næste skoleår og låne bøger til det kommende skoleår. Det har jeg selvfølgelig ikke gjort i år, så jeg har løbende booket, hvad jeg lige har kunnet finde. 

Jeg har dansk i 4.klasse i år og jeg fylder på forløbene undervejs gennem året så min årsplan er meget flydende.


Årsplanen er som sagt skrevet i overskrifter og er, som jeg også siger til forældrene, mit arbejdsredskab, som sagtens kan ændre sig i løbet af året. 

På skolen har vi Fandango i klassesæt men det er ikke meget jeg anvender selve bogen. Der er rigtig mange gode tekster i systemet, men fordi det kun er uddrag vælger jeg tit at låne hele bogen hos CFU (hvis det er muligt).

Begreberne som Fandango kommer omkring arbejder jeg også med sammen med eleverne men bare ud fra andet litteratur og på andre måder end beskrevet i bogen. 

Jeg udvælger litteratur til mine klasser og så efterfølgende laver jeg forløbene. Finder ud af, hvad den enkelte roman, billedbog eller novellen kan og hvad jeg så vil sætte fokus på. 

I forløbene kommer jeg omkring hele danskfaget. Litteraturen er afsæt for min undervisning, hvor alle kompetenceområderne er repræsenteret. 


Herunder kan I se et meget kort og skitseret uddrag af en årsplan for dette skoleår. Der kommer løbende ideer til både mine egne, men bestemt også elevernes. 


Min årsplan i overskrifter og med ideer: 



Uger

Overskrifter 

Ideer 

33-35

“Emmely M”



Fokus på personkarakteristik. Samspillet mellem tekst og billede og det gyselige element. 

36-41

Forfatterskab omkring Marianne Iben Hansen - da hun kommer på besøg på skolen. 


Vi skal lave en foldebog om Mariannes forfatterskab. 


Her skal vi læse “Av, det gør nas, det gør ananas”, “Pingelpot” og “Mørkemusen.” 


Pingelpot vs. Den grimme ælling

(Intertekstualitet)

Hvis vi når flere bliver det til frokost og her er “Palle P og Perlen” og “Axel elsker biler” også rigtig gode. 


Læse fagteskt om Marianne og skrive en beretning om hende. 

Skrive resume til en af bøgerne

Handler/drejer sig om

Personkarakteristik af enkelte karakter.

Arbejde med sproget, sammensatte navneord, nonsensord.

Eleverne skal skrive deres eget rim

43-45

Lyrik - her skal vi bruge forskellige tekster. “Fodboldhunde og drømmecykler” fra Vild Maskinen. Den er virkelig god til mellemtrinnet. Så er der også nogle gode tekster i “Nattevagt” fra Stian Hole som vi også skal arbejde med. 




Vi skal have fokus på sproget, ord og stemninger. 


Lave Pop up bøger om digte, bygge i skoæske og ud i naturen og bruge vores sanser. 



Måske eleverne selv skal skrive deres eget digt.


Fokus på sproget og sanserne

Rim (enderim/krydsrim)

Samspil mellem tekst og billede


Øve oplæsning af digte med rette betoning

46-48

“Klub Solskov” af Mette Vedsø. Det er en af de nye billedromaner fra Dansklærerforeningen, som også er god til mellemtrinnet. 


Her er fokus på handlingen, personerne, tekstforståelse og arbejdet med forskellige grammatiske opgaver. 


Jeg har et blogindlæg om lige præcis denne bog. 

49-51

“Tomat” af Mette Eike Neerlin er en billedbog, som jeg tidligere har læst sammen med 4.klasse. 

Fokus på det sociale. At turde sige sin mening og alle har en stemme. 


Samspillet mellem tekst og billede. Personerne, læser mellem linjerne. 

Stemningen, miljøbeskrivelse

1-6

Eventyremne 

Vi skal læse og arbejde i dybden med 5 forskellige eventyr. 

Fyrtøjet

Klods Hans

Prinsessen på ærten

Kejserens nye klæder

Rødhætte og Ulven


Vi skal langt rundt i eventyrverden. 

Der bliver tid til at lytte til flere eventyr. 


Har booket enkelte e-bøger

Eventyrregler, HCA, Folke/kunsteventyr

Aktantmodellen


Lego og stopmotion 

Makerspace - green screen 

Læseteater 


Vi skal bygge et eventyrunivers i Bk og DK

Scener fra de forskellige eventyr. Både med skrald, men også i Minecraft




8-11

“Farfar”

“Hundeliv”

Læse mellem linjerne - læse med fordobling. 

Handlingen 

Citatfigur 

Forvandling 

Personerne/synsvinkler

12-13

“Rævefælden”





16-22

Forfatterskab om Kim Fupz Aakeson


Eleverne skal anmelde bøger - mundtligt og skriftligt. 

Hvad er der særligt ved Kim Fupz og hans forfatterskab? 


Vi skal lave oplæsning af bøger for mindre elever. 


Faktatekst om Kim Fupz - fandango

Se interview online 


Billedbøger - Lillebror, køter, krapyl…. Der er så mange at vælge imellem. 


Bruger også teksterne fra fandango. 



21-25

“Annas Himmel” af Stian Hole 








Ugerne er vejledende. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar