søndag den 10. maj 2020

HEKS! - billedbogsforløb til 1.klasse

FORLØB SOM PDF

Lidt om bogen: 

Fortællingens hovedperson og jeg-fortæller bor både hos mor og far. Men en dag kommer fars nye kæreste på besøg og det er en HEKS!

En heks med grønt hår, spids hat og en vorte på næsen. Jeg-fortælleren er åbenbart den eneste, der kan se det og hvad gør man så for at redde far?

Hvad kan i se på forsiden?


Prinsesse, en bank, England, pusling, vorte, lugter af svovl, forhekset, skilsmisse, vampyr, værktøjskasse, guldhjerte




Det bedste sted i bogen - tegnet af Magnus 1.klasse


Bogen drejer sig om skilsmisse og hvordan det er som barn, når mor eller far får en ny kæreste. 


Inden bogen læses:

Hvis du som lærer kommer ind med hekse kostume, så er stemning for dette forløb sat og elevernes  interesse er allerede vækket. 


Eleverne får udleveret et tankekort og sammen skriver de ned, hvad de kommer i tanke om, når ordet HEKS bliver nævnt. Eleverne kan være sammen i makkerpar eller alene.


Dette skal give anledning til en snak omkring hekse og eleverne skal nu tegne deres egen heks på A5 papir. 

Tag en fælles snak i klassen om, hvordan en heks ser ud? Hår? Øjne? Næse? Tøj? Har hun noget bestemt i hånden?


Bogens forside:

Bogens forside præsenteres.

  • Hvad forestiller forsiden?

  • Hvad tror i bogen handler om?

Denne snak kan være i mindre grupper eller på hele klassen. Eleverne kan skrive alle de ord ned de kan se på forsiden på post-it og ordene kan samles efterfølgende på tavlen. 

Smag på bogens ord:

Inden bogen læses har læreren udvalgt enkelte ord fra teksten, som skal snakkes om enten i mindre grupper, på hele klassen eller som små ordkort, hvor eleverne i en quiz og byt går rundt mellem hinanden og fortæller, hvad de tror ordene betyder. 

Bogen læses 1. gang:

Bogen læses nu helst uden afbrydelser. Sørg for, at eleverne følger med i billederne undervejs. 

Efter gennemlæsning snakkes om bogens handling. 

Sammen udfylder eleverne i mindre grupper en handlingsbro, hvor de skriver ned, hvad der sker i fortællingens starte-midte-slutning. 


Bogen læses 2.gang:

Denne gang læses bogen med afbrydelser. Nu skal der snakkes om, hvad der sker i fortællingen. Hvad kan vi se på billederne og hvad hører vi i teksten?

Hvis eleverne ikke selv spørger ind til teksten så lave nogle små stop undervejs og stil spørgsmål til teksten ud i klassen.  


Eleverne kan nu tegne det bedste sted i bogen. De må godt kigge efter bogens billeder men de skal bagefter kunne forklare, hvorfor de lige præcis har valgt det sted i bogen. Måske de kan tegne og skrive. 

Jeg har valgt dette sted fordi….

Jeg synes at…. 

Det bedste sted er når… 

Det sjoveste er når … 


Efter bogen er læst: 

Denne bog handler om skilsmisse og hvordan det er, når mor eller far får en ny kæreste. Vi tog en god snak i klassen om lige præcis dette. 

Hvordan er det når mor og far er skilt. 

Hvad er godt og skidt? 

Hvordan kan man have det, når de bliver uvenner?

Flere elever kunne godt nikke genkendende til det med, når mor eller far får en ny kæreste. 

Vi snakkede også om Mariannes udvikling i bogen - hvordan kan det være hun starter med at være en heks og langsomt bliver mere og mere almindelige på billederne? Hvad er det, der sker?

Bogen slutter med at mor har mødt en TROLD… og alle elever sagde, hvad så?

Slutter bogen nu? Derfor kunne man sammen i klassen skrive en fortsættelse til bogen som eleverne måske kunne lave som tegneserie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar