fredag den 3. juli 2020

Årsplan 2020/2021

I det kommende skoleår skal jeg have dansk i 1. og 2.klasse. 
Her vil jeg lige kort ridse op, hvordan vi skal arbejde og hvilken litteratur vi læse for begge trin. 

Årsplan for 1. og 2. klasse dansk

Jeg har kort mødt eleverne i 0.klasse et par gange inden vi gik på ferie - så det er ikke det helt store kendskab jeg har til dem. Men jeg glæder mig til at have dem. 
Jeg arbejder ikke med ugeskema fra starten af 1.klasse. Det er super vigtigt, at eleverne lige vender sig til alt det nye. Nye arbejdegange, nye opgaver og ikke mindst alle os nye voksne. 

I dansk arbejder vi primært med læsning og skrivning men i løbet af året har vi tre litteraturforløb og i år skal vi fokusere meget mere på dialogisk læsning (end jeg har gjort tidligere) så elevernes ordforråd bliver styrket. Jeg har mange forskellige bøger, der er gode til dialogisk læsning og så kæder vi skrivning sammen med denne del af undervisningen. 
- Axel elsker biler
- Mørkemusen
- Bogstavserien fra Straarup Co (ikke alle sammen - men enkelte af dem). 
- Vitello starter i skole
- En som Hedvig
- Hermans Have
- Palle P og Perlen
- Landet med den store ordfabrik
- Boris flytter
- Palle alene i verden
(eller måske nogle andre) 

Hver uge arbejder vi med SKRIVESTUND. Eleverne får udleveret et kladdehæfte med mulighed for at skrive og tegne. Hver uge har jeg sat et lille stykke papir ind med tekst og billede, hvor der står, hvad eleverne skal skrive om. 
Det er det samme for alle elever men kravene til skrivning er selvfølgelig forskelligt. Den første uge skal eleverne skrive om deres sommerferie og tegne til. Jeg gør meget ud af at de gør sig umage og koncentrer sig om at skrive pænt. Når jeg kigger hæfterne igennem hver uge, får de et lille klistermærke og jeg sætter det nye papir ind med teksten til næste uge. Det er gerne i det samme modul i ugens løb at vi arbejder med denne lille skriveopgave.  
Hver gang gennemgår vi kort opgaven på tavlen og snakker om, hvad man kan skrive. Jeg skriver nogle små hjælpesætninger, som selvfølgelig godt må bruges. 
Det handler om at komme godt i gang med børneskrivning og kunne finde på. 

Skrivestund fortsætter også i 2.klasse og vi udvider det selvfølgelig og gør os mere umage med at skrive pænt med et mere beskrivende og uddybende sprog. 

Læsning foregår meget nøje med min vejledning. Eleverne får en mappe med en plasticlomme til bøger og læsekort. Jeg bestemmer, hvilke bøger eleverne får med hjem og de skal lære at komme og bede om nye bøger, når de er læst. Hjemme skal eleverne læse, hver dag og skrive på læsekortet. Når kortet er udfyldt får de et lille klistermærke og kortet bliver hængt op i klassen. 
I klassen læser vi også i bøger jeg vælger - bøgerne skal altid læses tre gange. Vi arbejder også med de forskellige VAKS strategier i undervisningen og gennemgår dem med eleverne, hvorefter de får læsesider de skal læse med en makker. Det er faste læsemakkere, der er inddelt efter niveau. 

Sidste år arbejdede vi med læsningen på denne måde og det gik rigtig godt med de kommende 2.klasser . I arbejdet med VAKS strategierne nåede vi at arbejde med rimstrategien og skal til vokalernes forskellige lyde. Så starter vi igen op med stor fokus på læsningen hjemme og for at få udfyldt læsekortene.

Udover vi arbejder med læsning og skrivning hver dag læser vi også (i perioder) i vores fælles læsebog. På skolen har vi bogsystemet "Den første læsning". Jeg har lavet en aktivitetsplan til både 1. og 2. klasse. Der tager udgangspunkt i lærervejledningen. Jeg har gennem årene lavet forskellige opgaver, som er linket til i arkene. Det er primært CL opgaver til de forskellige kapitler med fokus på stavning og læseforståelse. 


Der bliver brugt meget tid på, at eleverne skal skrive på computer og vi har da også Google drev og eleverne skal selvfølgelig lære at åbne drevet og kunne skrive deri. Men jeg synes nu stadig, at de skal lære at skrive bogstaverne pænt og derfor får eleverne en skrivebog, hvor vi gennemgår skriveretningen og bruger selvfølgelig "Kaninen med det knækket øre" - i dette link kan i se en artikel jeg skrev som udkom i børnehaveklassernes blad "Skolestart" sidste år. 
I 2.klasse får eleverne ikke en skrivebog - de får udleveret forskellige skrivesider i disse tomme skrivehuse. Jeg printer dem ud og skriver ord fra de tekster. Hver uge to sider med ord og sætninger fra bøger og historier vi arbejder med. 

Små værksteder med læseopgaver, vendespil, kryds og tværs, flip over, bevægelsesopgaver med 120 ord er også en del af undervisningen. Men i små mængder og de samme hver gang, så eleverne ved hvad og hvordan de skal arbejde med spillene. 

I efteråret skal vi i 1.klasse have et litteraturforløb omkring Vitello - hvis i søger herinde på bloggen kommer der et indlæg frem som jeg skrev sidste år. Vi skal læse nogle af bøgerne sammen og arbejde med sproget, fortællingen og lære at skrive om personerne og sætte historien ind i en handlingsbro. 

I 2.klasse starter vi med et forløb omkring faglig skrivning som vi ikke nåede her i foråret. Vi arbejder genrepædagogisk med afrikanske dyr og eleverne skal skrive en beskrivende tekst om en giraf. 
Efter efterårsferien skal vi læse billedbogen "Annas Himmel" - den glæder jeg mig til at læse igen. Min favoritbog - den der fik mig i gang med denne blog :o) 

I 2.klasse skal vi efter jul arbejde med eventyr - vi skal læse fem forskellige eventyr og arbejde med dem. Vi skal læse, lytte og skrive om dem. Vi skal tegne dem, bygge dem i LEGO og selvfølgelig lære om eventyrens regler. Så håber jeg også vi når at læse en lille fagtekst om H.C.Andersen. 

I foråret skal vi i 2.klasse læse "Kusinerne" af Bent Haller - et Miniværk fra Alinea. Den glæder jeg mig også meget til at læse med eleverne. Så skal vi også gennem et forløb om Pippi i 1.klasse og ikke mindst billedebogen HEKS! 

Det var bare lidt om kommende skoleår der er i vente. 
Jeg ønsker jer alle en rigtig dejlig sommer og på gensyn i det næste skoleår. 
Ulla Maria 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar