onsdag den 9. september 2020

International læsedag

I går den 8. september var det international læsedag og vi havde en hyggelig dag i underhuset (0.-5.kl.). 

Overskriften var DIALOGISK LÆSNING og SPROGFORSTÅELSE. Alle årgange blev niveaudelt i to hold. Hver årgang fik udleveret to bøger - en bog til hvert hold men ikke nødvendigvis den samme bog. 

Målet for selve dagen var at sætte ekstra fokus på sprogforståelsen og arbejde med

dialogisk læsning. 

Det er vigtigt at oplæsningen ikke bare er læsning men at man giver en oplæsning

med indlevelse og derigennem får elevernes fulde opmærksomhed. Det er derfor vigtigt,

at man på forhånd har læst bogen igennem et par gange. 

Har man udvalgt en bog som passer til alderen - har jeg denne HOW TO plan som kan anvendes, 

når man arbejder med dialogisk læsning. Det er også sådan vi har udarbejdet vores forløb til de enkelte bøger som ligger på hjemmesiden www.litteraturtildanskfaget.dk 

Inden bogen læses:

Inden bogen læses - bladr sammen med børnene i bogen, se billederne, forsiden og gæt på handlingen. 
Tal om titel: Hvad er en titel og hvor står den? Hvad kunne bogen måske handle om?
Tal om forfatter : Hvad er en forfatter? Kender vi andre forfattere? 
Tal om illustrator: Tal om billedet, hvad forestiller forsiden,
hvordan hænger det sammen med titlen? Hvordan er stemningen på billedet
(glad, trist, sørgeligt, mørkt, varmt eller uhyggeligt osv.) Hvad tror børnene at bogen handler om? 
Hvilke farver har billedet? Hænger billedet og titlen sammen.

Der kan være svære ord i bogen som måske skal gennemgås inden bogen læses. Da jeg læste
"Palle alene i verden" snakkede vi eks. om SPORVOGN, KONDUKTØR, MUNDHARPE og andre ord.
Jeg viste billeder af en sporvogn fra 1950 og et nutidigt billede. Vigtigt at eleverne kan koble et ord sammen med et billede.

Nu skal bogen læses op for børnene, så de får en god forståelse af handlingen (dvs med prosodi). 

Læs bogen op med indlevelse - langsomt og tydeligt. 

Første gang bogen læses skal den helst læses uden afbrydelser men du må gerne stoppe

op et spændende sted og spørge ind til handlingen. 

  • Hvad tror I der kommer til at ske nu? STOP OG TÆNK.


Efter bogen er læst 1. gang tales kort om bogen. 

  • Hvad kan I huske fra bogens handling?

  • Hvad undrer I jer over?

  • Var der noget, som I ikke forstod?

  • Hvad lagde i særligt mærke til?

  • Hvad synes i om fortællingen?


Læs bogen 2. gang:

Nu skal bogen læses 2.gang og denne gang stoppes op.

Tal om fokusord, billeder, handling m.m. Stil spørgsmål til teksten undervejs. Denne gennemlæsning tager lidt længere tid. 


Læs bogen op igen, men denne gang skal du
stoppe op flere steder for at inddrage børnene i en dialog. Her kan du have planlagt, hvilke spørgsmål du kan stille. Det er også her at dine fokusord bringes i spil. 
Et fokusord kunne være vimse. Spørg om, hvem der kan vise hvordan man vimser rundt her i klassen? Lad eleverne prøve at vimse. Spørg hvilke måder man ellers kan bevæge sig på. Lad eleverne give et bud på hvordan.

Tal om hvad de var de gjorde, brug ordene i datid: vimsede, spurtede, vaklede osv. 

Lad børnene skiftes til at fortælle handlingen i bogen. Du kan bede dem fortælle ud fra billederne i bogen og du kan guide dem med spørgsmål.

                                                
                                                     Med inspiration fra naboskolen har jeg lavet
                                            disse mapper med forløb, bog og ideer til aktiviteter. 


Sproget i bevægelse 

I denne fase skal vi lege, tegne og bevæge os. Børn udvikler deres sprog mest i aktiviteter. Vi arbejder stadig med bogens fokusord. Her er en række forslag til sproget i bevægelse:


  1. Arbejd visuelt med fokusord til bogen - eleverne finder sammen med læreren synonymer/antonymer for fokusord og tegner. Buk et stykke A4 papir så der er to felter (A5) Tegn et fokusord på den ene side og synonym/antonym på den anden side. Alt afhængig af alder kan eleverne skrive nogle sætninger under ordet. 

  2. BogQuiz - forbered en række spørgsmål til bogen. Både åbne og lukket spørgsmål. Spørgsmål der findes i teksten, på billederne eller mellem linjerne.

  3. De ældste elever kan lave en fotocollage enten ved at klippe/rive billeder og klistre på eller tage billeder med telefon og Ipad. En fotocollage, der viser fokusordet. De kan også lave små film, hvor de eks. viser måder at gå på - hvis man f.eks har snakket om spadsere som fokusord, så kan eleverne sætte fokus på synonymerne til spadsere i deres film. 

  4. Er det en bog der eks. som “Lille frøken Pingelpot” lægger særligt op til en leg kan man bruge lidt tid på det. Lille Pingelpot handler om nogle høns og kyllinger så legen “alle mine kyllinger kom hjem” er oplagt at bruge. Læser man “Palle alene i verden” kan man lege gemmeleg. 

  5. Har man snakket om sammensatte ord kan man arbejde videre med disse og lade eleverne lave nye ord. Dette kan laves som dominospil - eleverne får udleveret strimler af papir og på det ene papir står der et sammensat ord fra bogen. Nu skal eleverne arbejde videre - hvis ordet er madkasse, skal der på næste papir stå et sammensat ord, der starter med kasse. Det kan være: madkasse - kassebil - billygte - lygtepæl - osv… Eleverne må gerne opfinde nye sammensatte ord. I arbejdet med sammensatte ord kan man vælge et ord fra bogen og bruge det til at lave nye ord med. Hvis man har læst “Annas Himmel” kan man bruge ordet HIMMEL - nu skal eleverne danne nye sammensatte ord med HIMMEL.

  1. Spørgsmål til teksten - når du forbereder spørgsmålene til teksten kan du skrive dem ned og bruge dem til Quiz og Byt med eleverne eller til andet gruppearbejde. 

  2. De ældste elever kan arbejde i grupper med selv at lave spørgsmål til teksten. Disse spørgsmål skrives ned og sendes derefter rundt til de andre elever til besvarelser mundtligt eller skriftligt. 


Der findes mange flere gode ideer til at arbejde med bøger, billeder og sproget.

                           

Vi legede kroneskjul i 2.klasse da vi læste                     0.klasse havde lavet nogle fine hvaler til
               "Palle alene i verden"                                                                  "Stormhvalen"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar