tirsdag den 6. juli 2021

Der er sket så meget!

Hvis man synes, at året har været hektisk så toppede jeg lige de sidste to uger inden ferien, med den afsluttende eksamen på Københavns Professionshøjskole og kan nu kalde mig selv for DANSKVEJLEDER efter 3,5 års utallige timer med læsning, opgaveskrivning, undervisning og her på det sidste også online seminar samt et NYT JOB pr.1.august. Jeg skal stadig arbejde som lærer og bliver også i Holbæk kommune men bare på en anden folkeskole. 

Vores afsluttende opgaven handlede om "En faglig - og mere æstetisk tilgang til litteraturundervisningen" som vi så var oppe og forsvare. Jeg har aldrig været særlig glad for mundtlige eksamen og synes selv jeg tit kludre i det, når der er noget vigtigt som jeg skal formidle ud til andre. 

Vi havde forberedt os til fingerspidserne, og gik selvfølgelig ind i lokalet med ikke kun én men mange KÆMPE sommerfugle i maven. Men som tiden skred frem og vores disposition var det virkelig en rar fornemmelse. Det fik vi også sagt til både vores underviser og censor efterfølgende. Det var en rigtig behageligt samtale og føltes "bare som en snak." 

Sommerfuglene lettede og hvad der før føltes som en svær og uoverskuelig opgave blev til en samtale om danskfaget, om litteraturundervisningen og vores refleksioner omkring vejledning af kolleger og det afprøvede undervisningsforløb.  

Deres votering var hurtig overstået og da vores underviser sad og viftede med flaget og sagde "TILLYKKE I er nu danskvejledere," hørte jeg ikke så meget andet. Jeg er dybt taknemmelig for alt det jeg har lært igennem de sidste par år. Alle de dygtige mennesker jeg har mødt på min vej og ikke mindst min familie, der har givet mig plads til at bruge weekender til at læse og skrive opgaver. 


NU er jeg så danskvejleder og der venter mig noget helt nyt. Nu skal jeg ud og bruge det, jeg skal ud og øve mig på en masse nye kolleger. Det, der virkelig interesserer mig er arbejdet med litteraturen og det har det altid gjort. Hvordan kan man samle hele danskfaget gennem litteraturen er noget som igennem de seneste år er kommet mere og mere i fokus. 

Danskfaget må ikke (hvis, I spørger mig) være et fag, hvor kompetenceområderne er adskilt og har hvert deres fokus eller hver deres undervisningslektion. 

Selvom uddannelse er færdig så er jeg SLET ikke færdig med at lære at være vejleder, det skal jeg først til at begynde på nu. 

NYT JOB..... 

Jeg smækker ikke med døren på vej ud. Jeg har været på Jyderup skole siden august 2007 og har haft nogle rigtige gode år. Tiden er moden nu til at jeg skal ud og prøve noget nyt. Jeg får mulighed for at gå lidt ned i tid som har været et stort ønske. Så kan jeg komme rundt i landet og holde oplæg, lave undervisningsmaterialer og måske blive bedre til at få skrevet lidt flere indlæg her. 

Men hvad vil I helst have på denne blog? Indlæg som disse, der handler om mest om mig som underviser? Færdige undervisningsforløb? Ideer til at arbejde med litteratur? Eller noget helt andet? 

I det nye job bliver jeg stadig ved de små elever. Jeg springer dog lige et klassetrin over og skal have 4.klasse. Flere skoler i vores kommune har nemlig to trin 0.-5.kl. og 6.-9.kl. En dag får jeg måske igen mulighed for at undervise de ældste elever (det gjorde jeg for mange år siden) men lige nu passer det mig fint at være på indskoling/mellemtrin. Det er her jeg har mine allerstørste kompetencer og det er her jeg har dygtiggjort mig de sidste mange år. Men min interesse for udskolingen er også stor og derfor glæder jeg mig virkelig meget til at mit første virke som danskvejleder skal være sammen med de kommende 6.klasses lærer. Vores fokus vil "Læselyst og litteraturglæde" som vi sammen skal udvikle og sætte fokus på. 

Jeg er blevet ansat med en lille portion timer til danskvejleder og her skal jeg starte med at være på 6.årgang. Det er en stor skole og der er mange vejledere, så det passer mig rigtig godt at starte forsigtigt. Der vil automatisk være meget nyt, når man starter et nyt sted. Nye arbejdsgange, nye elever, nye kolleger og nye forældre. SÅ jeg er ikke i tvivl om at jeg får rigeligt at tage mig til. 

Nu er sommerferien startet for rigtig mange men jeg sidder i disse dage og planlægger næste skoleår, så godt som jeg nu kan, når jeg ikke kender eleverne endnu. Jeg nåede ikke meget den sidste uge inden ferien for der var lige 14 års arbejde som skulle pakkes ned og fragtes hjem. 

Det jeg kan planlægge er bestilling af litteratur vi skal læse og lidt tanker omkring, hvordan jeg vil arbejde med det. Det er begrænset, hvad der er tilgængeligt nu hos CFU så jeg må tage det jeg kan få. Heldigvis har en af min kommende kolleger været forudsigende og bestilt lidt på forhånd til hele årgangen. Jeg skal være dansklærer i 2 4.klasser og vi skal læse: 

Emmely M, Klub Solskov, Fuglen af Marianne Iben Hansen, Vi ses Pellerøv, Rævefælden, Forfatterskablæsning om Kim Fupz Aakeson, Jeg er William og Annas Himmel. 

Derudover har jeg en del andre ideer, men nu må vi se, hvad der er for nogle elever jeg skal have og hvad jeg kan lave med dem. Det er jeg meget spændt på. 

MEN næste skoleår byder også på noget endnu mere spændende. Den 10. august udkommer vores bog "LÆSELYST" fra Gyldendal. En praksisnær bog lige til skoletasken om arbejdet med læselyst i undervisningen, på skolens PLC og ideer til hjemmet. Det er to år siden, vi første gang sad og snakkede, meget kort, om vores ide på et kontor hos vores redaktør. 

Det bliver en festdag, og vi glæder os meget til vi i efteråret skal rundt i landet og fortælle om den og inspirere til mere læselyst. 

Lidt tirsdagstanker herfra med ønske om en rigtig god sommerferie til alle. 



Jeg har lidt forskellige forløb fra 1. og 2.klasse som jeg endnu ikke har fået lagt op her på bloggen fra i år. Det håber jeg at få gjort her inden så længe. *-



Ingen kommentarer:

Send en kommentar