søndag den 1. august 2021

"Kill your darlings"

Det kan være svært ikke at ty til litteratur, man i forvejen kender som dansklærer og tidligere har arbejdet med. Opgaverne ligger klar i skuffen og forløbet vil være nemt at udføre. Det kan være tilfredsstillende i en travl hverdag for kendskabet til bogen sidder på rygraden. 

Jeg vil lige starte med at tilføje, at jeg selv anvender litteratur, som jeg tidligere har brugt.
Der er bare nogle klassikere og nogle favoritter, som man ikke kommer udenom, og det skal man
da absolut heller ikke. De seneste år er der kommet endnu mere fokus på, at elevernes litteraturglæde og
litteraturkompetencer kan højnes ved at tilføre litteraturundervisningen et ekstra lag.
En litteraturundervisning, hvor der er fokus på det æstetiske.

En æstetisk læreproces skal forstås som det, der sker, når noget, du har sanset følt og oplevet, bliver
bearbejdet og får et udtryk. Den æstetiske tilgang giver mulighed for samtaler, der giver eleverne indblik i,
hvordan andre mennesker kan føle og hvordan eleverne selv føler. Den skaber et rum for at tale om de
svære følelser og emner, der er vedkommende for eleverne.
I mit arbejde som skolens PLC medarbejder og modtager af kollegers udlån fra CFU, har jeg rigtig ofte
set de samme titler, der igen og igen blev lånt og anvendt i undervisningen. Indimellem nogle jeg selv
læste da jeg gik i folkeskole men heldigvis dukkede der også nogle nyere titler op indimellem.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kan være svært at finde tid til at påbegynde arbejdet
med ny litteratur og “KILL YOUR DARLINGS”.

Jeg vil i dette blogindlæg kommer med et par bud på, hvordan man kunne gribe det an.
For mit vedkommende har en øget bevidsthed i forhold til at have en æstetisk tilgang
til litteraturundervisningen uden tvivl resulteret i, at eleverne udviser et betydeligt større engagement
i litteraturundervisning. Eleverne udviser en større nysgerrig og forståelse for litteraturen.
I min tilgang til ny litteratur er der tre begreber forståelse, følelser og fantasi, som spiller en
væsentlig rolle, når jeg planlægger et forløb. De tre begreber åbner op for den kreative proces,
hvor alle tre begreber bliver bragt i spil og bliver synligt for eleverne i form af de kreative produkter og
nye erkendelser, eleverne får i formgivningen.  

Forskning viser, at eleverne bliver skarpe på at analysere og fortolke litteraturen, når de kommer til
mellemtrinnet og i udskolingen.
I det forgangne skoleår har Dorthe Rise (min partner in crime) og jeg været en del af to artikler
omkring anvendelse af et mere æstetisk danskfag.
Bl.a. i folkeskolen, hvor vi blev interviewet i vores måde at arbejde med litteraturen på. 

Lille uddrag fra artikel i Folkeskolen herunder: 
"Det æstetiske gør, at det ikke bliver noget farligt. Børnelitteratur i dag går virkelig tæt på.
Det er en af de helt store styrker. Da jeg for eksempel læste en bog, hvor søsteren er udviklingshæmmet
og elsker kanelgifler, begyndte vi læsningen med at spise en kanelgiffel. Inden vi begyndte at læse,
bad jeg dem give bud på, hvilken rolle giflen kunne spille. Og da de senere skulle skrive et digt ud fra t
eksten, valgte en at skrive det i form som en kanelgiffel. Det havde jeg slet ikke tænkt på, at man kunne".

"Det er lige præcis det, jeg mener. Man skal ikke være bange for at gribe den der. Selv om vi er mega
forberedte, så vil der ofte være ting, jeg ikke når. For så kommer eleverne med noget, så man går en
anden vej. De får ejerskab, de er med, og de får brugt alle deres sanser", siger Ulla Maria Michaelsen.
Hvad kan man så gøre, hvis man vil finde noget ny inspiration til litteratur til undervisningen:

SoMe
På Instagram og Facebook findes der efterhånden rigtig mange bogbloggere inkl. Dorthe og jeg,
der skriver og anmelder nyere litteratur og giver gode ideer til at arbejde med titlerne. 

Litteraturguides
Forlagene og CFU lægger et kæmpe arbejde I deres litteraturguides, hvor de giver bud på,
hvordan man kan arbejde med litteraturen i undervisningen. 

1-2 nye titler
Sæt et mål, hvor du på et skoleår forsøger at få 1-2 nye titler ind i din undervisning.
Den nye litteratur skal selvfølgelig ikke erstatte ALT, du kender, medmindre du har mod på det,
så derfor kan 1-2 være et overskueligt antal. 

WOW-effekt
Planlæg en undervisning, der er varierende og overrasker med en ny og uforudsigelig tilgang til
arbejdet med litteraturen. Nogen gange må arbejdet med litteraturen godt skabe en WOW-effekt
hos vores elever. Her kan grebene i GRIB LITTERATUREN være en inspiration til at forny tilgangen til
at arbejde med litteraturen på en ny måde.
Medbring fx. Forskellige artefakter, som eleverne kan se, røre, høre eller lugte.
Vi skal lade eleverne smage litteraturen, de skal have litteraturen mellem hænderne,
de skal høre litteraturen, og de skal bevæge sig i litteraturen.
Tag litteraturen ud fra klassen og hen til et sted, hvor den udspiller sig. Skal der arbejdes med
gys så gå ned i skolens kælder og læs op for klassen der.
Lad eleverne bevæge sig i litteraturen. Dette kan være som en leg, der knytter sig til tema eller i
dramatisk form, hvor de måske sætter sig i bogens karakterer og leger dem.

I år skal jeg have 4.klasse og den nye litteratur, jeg ikke før har undervist i, men skal læse med eleverne er:
"Vi ses Pellerøv" af Anne Sofie Hammer. 
"Klub Solskov" af Mette Vedsø 
"Hundeliv" miniværk af Bent Haller

De bøger jeg før har læst og som jeg ved er gode på 4.årgang er: 
"Jeg er William" af Kim Fupz Aakeson
"Annas Himmel" af Stian Hole
"Emmely M" af Dorte Karrebæk 

Når jeg genbesøger nogle af mine "litteratur-darlings" forsøger jeg at skabe en ny WOW-effekt og
planlægger forløbene, hvor den æstetiske dimension inddrages. Udgangspunktet er at inddrage
forståelse, følelse og fantasi og forny de opgaver som ligger i skuffen med små ændringer.
De første gang, hvor eleverne bliver præsenteret for en æstetisk tilgang til litteraturundervisningen,
kan det godt være svært for dem at give sig hen til deres følelser og sætte ord på. Giv det tid og gå
selv forrest. Øvelse gør mester og selv små tiltag har store betydning for elevernes litteraturglæde. 

Så har du mod på at “KILL YOUR DARLINGS” så er her nogle forholdsvise overkommelige måder at
få ny litteratur ind i din undervisning. 

Rigtig god læselyst

Ingen kommentarer:

Send en kommentar