søndag den 15. september 2019

Den kæmpestore læsedag


FN´s internationale læsedag var sidste søndag - hvordan får vi børn til at læse mere, bedre og får skabt større læseglæde?


Gyldendal og Høst og Søn er gået sammen om websitet "Den kæmpestore læsedag". Her findes rigtig mange forslag til litteratur og arbejdet med litteraturen i undervisningen. Meningen med sitet er at det kan bruges hele året, bruges til at finde inspiration og dele gode ideer med andre.

Hos os blev læsedagen for de mindste fejret i mandags. De ældste elever læste for de mindste og efterfølgende skulle der fokuseres på "boganmeldelser". Kreative anmeldelser af bøger, som skulle hænges op og udstilles.
Sidste år havde vi næsten samme plan men efter oplæsning rundt i klasserne var fokus på det kommunikative. Der blev arbejdet med læseteater, mere oplæsning med teaterstemmer, ansigtsløs kommunikation, kropssprog og meget mere mundtlighed i danskfaget.




I år læste min 5.klasse for min1.klasse. Eleverne satte sig forskellige steder på skolen og læste højt. Enkelte grupper nåede at læse to bøger og enkelte 1.klasser havde også mod på at læse for 5.klasser. Bøgerne var ikke så lange, da 5.klasse skulle nå at læse bogen færdig. Bogen måtte heller ikke være for svær da 1.klasse efter læsning skulle lave en boganmeldelse på SkrivogLæs. 







5.klasse blev og hjalp deres 1.klasser med at lave boganmeldelsen. Det kom der nogle rigtig fine bøger ud af. På SkrivogLæs kan eleverne sætte billeder ind, børneskrive og en ældre elev eller voksen kan voksenstave teksten. Til sidst printes bogen ud og hænges op eller tage med hjem.

I mine egne klasser har vi gennem ugen arbejdet videre og fokuseret på læsning. 5.klasse lavede en bogbento - en anmeldelse af en bog, hvor eleverne finder fysiske ting der viser, hvad bogen handler om. Derudover er vi stadig i gang med vores arbejde med noveller og startede med at skrive i vores foldebog om enkelte noveller fra samlingen "At blive set". Eleverne skulle med udgangspunkt i en enkel novelle forstille sig de var hovedpersonen og lave en TextingStory. Denne digitale samtaleform har jeg ikke prøver før sammen med eleverne. Alle kunne være med uanset fagligt niveau og eleverne efterspørger allerede næste gang vi skal prøve det.





I 1.klasse arbejder vi videre med læsning og her prøvede vi at lave små puslesætninger til enkelte bøger. Eleverne læser bogen og får udleveret konvolutten med små ord i. Jeg har lavet puslesætninger til 6 forskellige bøger indtil videre. Ordene samles til sætninger der matcher dem fra bogen.
En øvelse mine elever er glade for og jeg håber jeg kan finde tid til at lave endnu flere.

Når puslesætninger er samlet på bordet skriver eleverne dem ned i deres hæfter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar