torsdag den 2. april 2020

Bello - en billedbog


Siden jeg første gang hørte, at Mette Eike Neerlin og Otto Dickmeiss sammen ville lave en billedebog ventede jeg i spænding.

"Bello" handler om drengen Bello, der sidder i kørestol og derved ikke er ligesom de andre børn. Der er aldrig kø til toilettet, han skal have hjælper med, når de skal på tur med skolen og i biologi siger læreren at menneskets særlige kendetegn er,at de kan gå oprejst, altså "normalt."
Bello har brug for fred og kører ud i skoven, hvor han møder pigen Ane, der bare ser ham som drengen Bello og ikke som den multihandicappet dreng, der skal hjælpes.


En sød fortælling om at have et handicap og være anderledes, medlidenhed og venskaber.
Jeg læste med denne billedbog sammen med 4.klasse og meget af arbejdet lå inden bogen blev læst.


Vi arbejdede med bogens ikonotekst - hvor det er HELE bogen, der fortæller en historie.
Eleverne skulle forstå forskellen på tekst og billede og se de to fortællinger som en helhed.
Inden bogen blev præsenteret fortalte jeg kort at vi skulle arbejde med en billedebog og de
skulle lytte til lyde for at komme i den rette stemning. Bagefter snakkede vi kort om det vi
havde hørt. Jeg havde inden fundet lyden af skoven om foråret - elever sad med lukkede
øjne og lyttede. Dernæst en klapsalve. Ligeledes sad eleverne med lukkede øjne og til sidst
hørte vi lidt af sangen "Indianer" sunget af Tøsedrengene fra 1985.

Vi snakkede kort om stemningen ved lydene og eleverne gav deres bud på, hvad fortællingen

handler om. Vores første møde med selve teksten - eleverne skulle inden vi læste bogen,
kigge på forsiden og forestille sig, hvad bogen handler om, hvilken stemning der er og fortælle
hvad forsiden forestiller. Eleverne snakkede i grupper om forsiden og skrev ned, hvad de
så og tænkte.

Dernæst lavede de en thinglink - her sættes markør på forsidebilledet, der hvor eleverne undre sig eller skriver hvad de
ser og tænker. Inden jeg begyndte at læse bogen snakkede vi først om enkelte ord fra teksten.
Jeg havde på forhånd udvalgt ord fra teksten. Vi gennemgik ordene på tavlen.
Hvad er det for et ord? Vi snakkede om dem og eleverne skulle nu vælge et ord de
skulle tegne/skrive om.






Så kiggede vi på bogens fortsats og vi snakkede om indianere.
Hvad ved vi egentlig om indianere?
Hvilken betydning har de forskellige ting for indianere?
Vi snakkede om fysisk og psykisk handicap. Det kom der en meget lang snak i klassen om.
Hvad vil det sige at være handicappet, og hvordan opfører man sig egentlig,
når man ser nogle som sidder i kørestol? Hvad er et handicap?
Er man også handicappet, når man er ordblind eller bruger briller?
Det var en rigtig god snak vi havde i klassen. Enkelte elever kunne fortælle om
deres forældres job, som passer de fysiske handicappet.

Vi tog en fælles snak i klassen om dette - som tog
længere tid en forventet men det var godt givet ud.






Så blev det tid til at læse bogen og eleverne fulgte med i teksten og kiggede på billederne
imens. Vi tog snakken undervejs omkring tekst vs. billede. Hvad får vi af vide i teksten og
hvilken fortælling kan vi se på billederne. Eleverne fik i mindre grupper nogle arbejdes
spørgsmål til netop arbejdet med tekst og billede.

Vi snakkede igen om ordenes betydning for fortællingen - hvad vil det sige at være
ANDERLEDES og hvad er MEDLIDENHED?


Efter læsning gik vi i gymnastiksalen og spillede høvdinge bold med et lille twist.
I bogen findes en del sammensatte navneord og på hver banehalvdel havde jeg lagt forskellige ord ud. 


Eleverne skulle nu, mens spillet var i gang samle ordene ind, løbe ud til mig på sidelinje og få ordet tjekket og ind og spille igen.
Det var en super sjov aktivitet og vi sluttede af med en omgang almindelig høvdingebold.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar