Selvom meget arbejde i dag foregår online og på en computer, så afsætter jeg stadig tid i min undervisning til at arbejde med håndskrift. Der er dejlig traditionelt og målet i sidste ende er at eleverne skal ”beherske en læselig, personlig og sammenbundet håndskrift”.
Men hvordan gør man det? Hvordan arbejder du med skrivning?
I de mindste klasser møder mine elever kaninen Stampe, som lære eleverne den rigtige
skriveretning på en ny og sjov måde.
Jeg skrev for nogle år siden en artikel om “Kaninen Stampe”
til Skolebladet fra Børnehaveklasseforeningen.
Tilbage fra min egen seminarietid havde vi skrivning en gang om ugen og vores lærer viste os,
hvordan man med kaninens ansigt kunne lære eleverne skriveretningen.
Det gør skrivningen sjovere og skaber en fortælling som eleverne synes godt om.
Nu handler det om at eleverne skal lære, hvor i skrivehuset bogstaverne placeres.
Det har de virkelig svært ved og skal mindes om det igen og igen. Hører bogstaverne til i
kælderen eller på loftet. Det er noget, som jeg vender tilbage til utallige gange som repetition
i indskolingen og på mellemtrinnet.
Eleverne får en “skriv pænt mappe” med skrivesider. Ordene som de øver er nogen jeg
har skrevet ind i skriverhusene og her er der også mulighed for niveaudeling. Det er forskelligt,
hvor langt eleverne er i at nå deres egen personlige håndskrift.
Når vi arbejder med litteratur, anvender jeg også arbejdet med skrivning som en del af arbejdet
med litteraturen. Jeg udvælger enkelte ord fra fortællingen som jeg skriver ind i på mine
kopisider i skrivehuset og kopierer til eleverne.
Her er link til forskellige typer af opgaver som jeg anvender og tomme skrivehuse som kan
printes ud og bruges til at skrive egne ord i.
Skrivehus med guirlandebindinger
Tomt skrivehus til emne om Pippi
Jeg ville rigtig gerne bruge dine ark til sammenbunden skrift, men når jeg åbner filen, kan jeg hverken få lov at udskrive eller gemme filen. Har du mon lyst til at dele den i en alm pdf-fil? 🤞
SvarSlet