søndag den 24. april 2022

Dagens ord og talemåde

Vi er i 4.klasse startet med DAGENS ORD og DAGENS TALEMÅDE/GAMLE ORDSPROG 


Mine elever mangler ord og skal have større bredde i deres ordforråd. 


Forskellige undersøgelser viser, at direkte undervisning af nye ord kan forbedre elevers forståelse af tekster. Eleverne skal opnå et ret dybtgående kendskab til de nye ord og deres betydning, hvis ordkendskabet skal gavne deres læseforståelse. For at dette skal lykkes, skal eleverne ligeledes have gentaget ordenen flere gange og på forskellige måder.


Det er derfor vigtigt at ordene bliver gentaget og vi bruger dem i daglig tale. Jeg har valgt en masse forskellige ord ud og hver dag trækker en elev et nyt ord/talemåde fra konvolutten. Vi snakker om ordet og bestemmer ordet (finder ud af, hvilket slags ord det er). Eleverne kommer med forskellige bud og vi bruger ordet i en sætning. 

Jeg har valgt almindelige ord - hverdagsord og enkelte ord finder vi også ud af, hvad hedder på andre sprog. Jeg har elever med tyrkisk baggrund og vi finder ordet på deres modersmål også. 


Jeg forsøger at bruge ordene i snakke med mine elever fremadrettet. Vi havde f.eks. et nyt ord NÆSVIS og vi snakkede om ordet og fandt også frem til, hvad det betød. Derefter har jeg brugt ordet i sjov, gentagende gange (med et glimt i øjet og smil på læben) over for mine elever: "Nu skal du ikke være næsvis."


Ordene ligger i en konvolut og kan anvendes til forskellige bevægelsesaktiviteter også. Som en start snakker vi blot om ordene og finder ud af hvad der er for ord og hvordan eller hvornår de bruges. 

Det med at snakke om ord er en aktivitet, som jeg anvender meget. Når vi læser forskelligt litteratur anvender jeg altid et greb, der hedder "smag på ord" som også er en del af den bog, jeg har været med til at skrive - Grib litteraturen. 

Jeg vælger enkelte ord ud fra teksten, som vi snakker om og arbejder med på mange forskellige måder. 


Læsning er også et redskab til tilegnelse af nye ord og selvom mine elever skal læse bøger og samtidig blive dygtigere i deres afkodning så opfordrer jeg også til at de lytter til bøger for derigennem også at møde så mange ord som muligt. 

En aktivitet, vi også anvender indimellem er, når eleverne vælger ord ud fra deres egen frilæsningsbog, som vi arbejder med og snakker om.


I arbejdet med elevernes ordforråd er gentagelse en vigtig del af læringen. De husker ikke ordet bare fordi det bliver nævnt én gang. Derfor sørger jeg for at gentage ordet, spørge ind til det igen og løbende husker eleverne på de ord, vi har snakket om. 


Jeg har lavet en plakat, som jeg har hængt op i klassen og her sættes dagens ord og talemåde op. 

Herunder har jeg linket til plakaten og min liste med forskellige ord, som hele tiden bliver udvidet. 

Kopiere dokumenterne ind i jeres eget dokument.


PLAKAT

LISTE MED ORD  Der er mange sider med ord og talemåder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar